Compostela wordt het niet Dag 8

17 oktober 2022 - Braga, Portugal

Ik schreef gisteren over 2 tot 6 mm regen.  Het zijn centimeters geen millimeters. En het klopt 2 mm op een dag is te doen. Maar ja een echte pelgrim laat zich ook niet kennen door 20 of 40 millimetres regen toch?

Komende dagen SantiagoKomende dagen hier

Het klopt wel dat ik niet met die echte pelgrims-drive onderweg ben. Dat was vorig jaar anders. Wel die honger naar grens verleggen, fysieke uitdaging en boeiende contacten.
Maar het lopen en er van genieten is nu belangrijker dan het doel Santiago. Het genieten van de ontberingen is heerlijk. Maar ik vond het ook eng, zo steil terug naar beneden op die gladde stenen.

Toen ik gisterenmorgen in die kerk zat voelde ik me geen pelgrim. Er waren ook geen andere pelgrims. Als ik nu langs de Hadrian Wal had gelopen en ik had daar anderen ontmoet, dan  was het ook goed geweest.
Ik schrik er ook een beetje van dat ik dit constateer. Ik heb mijn ticket omgezet. Ik ga komende woensdag naar Santiago met de bus en ben donderdagavond weer thuis. Een week eerder.

Teleurgesteld? Een beetje wel, maar dat voelt ook zo voor jullie. Want als je zo’n verhaal volgt dan wil je dat die ander doorzet… zo werkt dat. Drie  jaar geleden had ik geen keus en moest ik terug. Nu is het een keus… ik mag terug van mezelf.

Nog even over iemand met wel een echte drive en een echte doorzetter:

9511F147-4344-43AD-9D07-16ACF88C268D

Ik had nog graag doorgereisd naar Villafranca del Bierzo. Daar is vorig jaar bij de herberg een beeldje onthuld van Willy Derveaux. Hij stierf dat jaar. Ruim 80 jaar.
Jeugdcipier die in de jaren tachtig met een paar criminele jongeren vanuit Mol op pad ging naar Santiago. Als ze het zonder problemen volhielden waren ze vrij en werden ze begeleid naar een nieuw leven. Ik keek daar toen naar met havo 4 klassen. Zo indrukwekkend…

Onlangs een interview gezien op de Belgische TV met twee van die jongens nu. Vijftigers die de kans goed gebruikt hebben.

Het is toen al een stichting geworden: “Oikoten”. Het draait nog steeds. Op de lange termijn is het effect groter dan op de korte termijn. En ook in België zit er druk op de nazorg vanwege personeelstekort.
Willy liep de Camino tientallen keren. Alles in tenten behalve in de gastvrije herberg in Villafranca. Na zijn pensioen is hij in Santiago gaan wonen en hield contact met zijn pupillen.
Een heerlijke idealist die geloofde in jongeren en in tweede en derde kansen.

Geen filmpje, de camera gaat op tilt van de nattigheid. Vandaag ben ik in Braga en stap daar morgen op de bus naar Santiago. En oprecht sorry dat ik je nu een beetje met een kater laat zitten.

“Buen Camino”, want hoe dan ook,  die levensweg loopt door, ook voor jou,

lieve groet

Willem

1. Tries van Hout:
    17 oktober 2022
    Willem, ik hoop dat je toch voldoende spirit uit deze reis gehaald hebt, waar je met vrede op terug kunt zien.
    Een goede reis terug. Ik heb je verslag van dag tot dag gelezen.
    Tries
  2. Willem:
    17 oktober 2022
    Zeker heb ik dat. Leuk hoe je meeleeft... Lieve groet voor jullie
  3. Henny:
    17 oktober 2022
    Dag Willem, veiligheid voor alles, vooral met dit weer ! Je "mag " lopen...je "moet "niet lopen !!
    Het is gewoon niet anders, je zult het zelf al wel verwerkt hebben . Wil even zeggen dat wij genoten van de muziek bij je filmpjes én natuurlijk het praten van je, de omgeving die we zagen...... Rustige busrit morgen én ook weer terug naar NL. Een warme groet, Jacques & Henny
  4. Willem:
    17 oktober 2022
    Zo leuk jullie support op afstand. Dankjewel
  5. Margo Crombach:
    17 oktober 2022
    Pfoe Willem, ik ben opgelucht dat je stopt. Een aantal jaren geleden gleed ik van een natte berg een eindje naar beneden en hield daar een gecompliceerde polsbreuk aan over. Voor mij geen natte bergen meer.
    Goede reis terug.
  6. Willem:
    17 oktober 2022
    Zo is het Margo. Ons vlakke landje fietst en loopt lekker toch...
  7. Robert Zwanenberg:
    17 oktober 2022
    Gisteren had ik die Portugese weersvoorspelling voor deze week ook al gezien, dus ik zag de bui al een beetje hangen, om het zo maar te zeggen. Klinkt als een verstandig besluit, denkend aan modderpaadjes op hellingen en langs afgronden in de stromende regen. Desondanks toch een fijne "peregrinação de ônibus" gewenst voor de rest van je reis.
  8. Willem:
    Leuk gezegd. Dank Robert
  9. Marijke:
    17 oktober 2022
    Maar Willem dan toch. Dat is een hele andere wending, die ik even niet had zien aankomen. Ik genoot opnieuw van het "meelopen" op je tocht, zeker door al je prachtige filmpjes. Ik merkte al wel dat de beleving voor jou dit keer een hele andere was dan bij de voor jou "echte" casino. Wat voor jou goed voelt moet je doen. Een hele prestatie heb je toch al weer geleverd. Goede reis en veel liefs.
  10. Willem:
    Lieve woorden.💖
  11. Danny:
    17 oktober 2022
    Namens Marijke: "casino" is natuurlijk "camino".
    Niks geen teleurstelling van mijn kant, Willem, omdat jij nu deze beslissing neemt.
    Je luistert zò goed naar wat je op dit moment aan kan en aan wil. Eerlijker kan niet.
  12. Willem:
    17 oktober 2022
    Ha ha casino. Casino rood misschien. Dankjewel voor het compliment.
    Liefs
  13. Paula Searle:
    17 oktober 2022
    Ach Willem toch, wat jammer nu! Zit zeker niet in over de teleurstelling vd thuisblijvers: we zitten warm en droog in de luie stoel te genieten van jouw inspanningen. We kunnen zo wel tegen een stootje!
    Dat jij teleurgesteld ben is begrijpelijk. Maar je hebt in ieder geval lekker ruim een week kunnen lopen, en dat neemt de regen je niet af. Goed van je dat je zegt dit jaar voor je plezier te lopen en niet als pelgrim, dat maakt het nemen van zo'n besluit een stuk gemakkelijker lijkt me. Alvast een goede thuisreis en wie weet tot volgend jaar weer - de Camino loopt niet weg!
  14. Willem:
    17 oktober 2022
    Dankjewel voor de bemoedigende woorden. Paula. We gaan het idd gewoon weer zien.
  15. Gerard en Marie-José:
    17 oktober 2022
    We proefden gisteren al enkele twijfels: doorgaan, gepaard gaande met angst voor de stijle, gladde hellingen en afdalingen of stoppen.
    Willem, je hebt de juiste beslissing genomen, je moet t noodlot niet gaan opzoeken in de stromende regen met alle gevolgen van dien.
    We hebben genoten van je boeiende verhalen, mooie filmpjes met prachtige muziek en wensen je een goede terugreis.
  16. Willem:
    17 oktober 2022
    Dank voor jullie hartelijke woorden. Doen goed.
  17. Marga:
    Hi verstandige Willem,

Veiligheid boven alles en zeker als je onderweg te weinig mensen tegenkomt. Ik zal je verslagen en de muziek wel missen. Welkom thuis weer, ook al is het een week eerder.
    Leuk dat ik je dan kan zien tijdens ons Brabant weekend in de Donkhoeve.
  18. Willem:
    17 oktober 2022
    Ik kijk naar jullie uit. Dankjewel.
  19. Herma:
    17 oktober 2022
    Oh Willem, wat ben ik blij dat je er zo mee om gaat. Volgens mij heb je heel erg genoten en ik, en velen met mij, ook. Je zag er zo blij en tevreden uit op de filmpjes 🙏🏼🥰. Geniet lekker na en een veilige thuisreis gewenst😘
  20. Willem:
    17 oktober 2022
    Dankjewel. En ik voel me nog blij. Dat zie je goed. Hou van je zusje.
  21. Elise E:
    17 oktober 2022
    Juist sterk 💪🏻- je kent mijn visie op zulke dingen 🧡👍🧡. Bedankt voor de verhalen.
  22. Willem:
    17 oktober 2022
    Jij weet dat. Als je in Nederland bent en wat tijd hebt zou ik zo graag eens bijpraten. Liefs
  23. Gabi en Ferenc:
    17 oktober 2022
    Willem, jij bent zo verstandig en zo sterk. Het zou helemaal niet makkelijk zijn zo een beslissing te nemen. Dus ons "met een kater laat zitten"? Integendeel, hoor! Camino van je hele leven is zo inspirerend voor ons. Dank je wel!
  24. Willem:
    17 oktober 2022
    Wat zeg je dat lief. Köszönöm
  25. Clemens Crombach:
    17 oktober 2022
    Willem, goed dat je stopt met de camino als het gaat om onverantwoorde uitdagingen en waaghalzerij. Het is geen weddenschap en we zullen je er niet op aankijken. Geniet nog van de komende dagen en verder wens ik jou een goede niet te vermoeiende thuisreis. Groetjes
  26. Willem:
    Dankjewel 🙏🏻
  27. Geertje Tobé:
    17 oktober 2022
    Ik heb genoten van alles wat je deelde. Alle goeds
  28. Willem:
    17 oktober 2022
    Dankjewel. Ik hoop dat onze wegen nog weer kruisen… lieve groet
  29. Peter:
    17 oktober 2022
    Respect Willem dat je deze beslissing hebt genomen! Gekozen voor wat voor jou het beste voelt. Vooral de zin 'Ik mag terug van mezelf' maakt indruk op me.
  30. Niesje:
    18 oktober 2022
    Dat is nou wel jammer dat je er mee gaat stoppen, maar je moet doen wat het beste voor je is,
    Het gaat je goed Willem.
    Groetjes Nies
  31. Marian van de ven- van dartel:
    18 oktober 2022
    Tja, heel jammer, maar een hele week regen lokt zeker niet.
    Fijn dat je voor jezelf ook zulke beslissingen kunt maken.
    Tot ziens op het koor dan, hou het maar op zingen voorlopig.
  32. Jenneke:
    Willem, er is er maar 1 die het kan besluiten: JIJ
    Het was alle dagen weer fijn om jouw berichten te lezen!
    Kom maar lekker naar huis. We houden echt niet minder om je na dit besluit.
    Jenneke
  33. Chris Plasmans:
    18 oktober 2022
    Beste Willem, toen wij vanuit Porto onze camino liepen en in het begin langs de oceaan wandelden misten wij ook het "caminogevoel". Dat kwam pas toen we de grens van Portugal/Spanje overstaken. Ik heb alle begrip voor je afwegingen. Goeie reis terug en tot ziens.
  34. Frans en Ine:
    18 oktober 2022
    Goed besluit Willem om te stoppen met al die regen en steile gladde afdalingen.Moet je ook niet opzoeken.Maar toch weer een hele mooie prestatie geleverd prachtige natuurwandelingen
    gemaakt daar kun je met trots op terugkijken.
    Bedankt voor je verhalen en mooie opnames.
    Goede reis weer naar huis en Leonie zal ook bij zijn als je weer veilig thuis bent.
    Groetjes van ons Frans en Ine en tot gauw weer bij ons koor
  35. Herma Verspaandonk-Brok:
    18 oktober 2022
    Heerlijk toch, dat je je helemaal vrij voelt om je eigen keuzes maken. Weer een ervaring rijker en met een goed gevoel naar huis.

Liefs, Herma
  36. Leonie Brok-Elfering:
    19 oktober 2022
    Lieve jongen, veilige reis naar huis!
  37. Frans en Marianne:
    19 oktober 2022
    Dag Willem, we hebben altijd groot respect voor mensen die zeggen dat ze iets niet moeten doen en zeker geen gevaar gaan opzoeken. Ook een pelgrimstocht mag fijn zijn om ondernemen. Naast de zeer overvloedige zegen van boven is er nu een traantje bij van de heilige Jacobus. Wij hebben jou weer mogen volgen met heel veel plezier, zo fijn om zo met jou onderweg te zijn! Bedankt en lieve groet ook voor Leonnie.
  38. Caroline:
    19 oktober 2022
    Een wijs besluit, Willem. Ik wens je een hele goede reis terug naar huis.
  39. Merel:
    19 oktober 2022
    (((((Hele dikke knuffel))))) En nu gewoon weer wat sneller een echte! 😘😘😘
  40. Frans en Tilly:
    20 oktober 2022
    Lieve Willem,
    Volkomen begrijpelijk dat je teruggaat.
    Dank namens ons beiden voor je verslagen , mooie filmpjes en muziekjes.
    Fijn dat we er weer bij mochten zijn.
    Goede reis terug!