Camino Francès

1 september 2021 - Eindhoven, Nederland

Zie ook hiernaast bij de video’s: “De laatste voorbereiding”

Ik heb een treinticket. 7 september van Rotterdam naar Parijs en door naar Saint-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën. Niet vertrekken vanuit Pamplona dus, waar het de vorige keer mis ging. Ik vertrek vóór de Pyreneeën, dit plaatsje, St. Jean is het startpunt van de Franse Camino. 740 km naar Santiago en zo'n 870 naar Finesterre.

Ik schreef in mei hoe ik mij voor wilde bereiden. Dat is goed gelukt. Veel dagtochten in mei en juni. Daarna even pauze vanwege staaroperaties. Vorige week heb ik in drie dagen 74 km gelopen. Het lopen ging fantastisch, het slapen in een tentje en in de regen, och dat is het toch niet helemaal meer. Maar ik heb heerlijk gewandeld tussen Hilversum en Woerden en de derde dag rond Waspik.

Leonie is bang dat ik me ga vervelen als ik de Camino gelopen heb. Ik ben er inderdaad wel veel mee bezig en dat valt natuurlijk straks allemaal weg. Nu bezig met opnieuw nadenken over de dingen die ik wel en niet meeneem. Door de vorige ervaring ben ik daar ook wel wat anders over gaan denken. Maar het wandelen als bezigheid heeft me wel aardig te pakken.

Ze is ook bang dat ik weer eerder terug kom. Uit heimwee of omdat er dingen toch tegenvallen. Ik heb in ieder geval beloofd als het nu weer niet zou lukken, dat ik er volgend jaar niet weer over begin. Dan is het klaar. Ze verlangt naar een zomervakantie waar het niet steeds over de Camino gaat. Ik snap het wel. Van de andere kant denkt ze volop mee, komt met zinnige en creatieve ideeën. Ik denk dat ik gek van mezelf zou worden als ik al dat Camino-gedoe zou moeten aanhoren. Ik voel me gedragen en heb dat nog te weinig uitgesproken. “Lieve Leonie dankjewel voor alle support en geduld!”

Ik merk dat ze zelf ook plannen maakt voor de komende weken. Er zin in heeft om te voelen hoe het is om je eigen plan te trekken..

Gisteravond ben ik uitgezongen door het Gemengd Koor Best. De eerste repetitie na de vakantie kon ik nog meemaken. Viva Españja. Goede reis

Mijn volgende blogje kun je 7 of 8 september verwachten, afhankelijk van de Wifi verbindingen die er zijn. Voor nu, houd het veilig, dan zal ik dat ook doen.

Lieve groet
Willem

1. Niek:
    Buen camino, Willem!
    Ik ben zelf net terug van twee weekjes trekken in de Pyreneeën en heb wel een vermoeden hoe het kriebelt om weer te gaan. Geniet ervan.
    Groet, Niek
  2. Willem:
    1 september 2021
    Leuk Niek. Alleen dat camperen zoals dat jij dat doet is een gepasseerd station.
  3. Margo Crombach:
    1 september 2021
    Willem, heel fijne tocht.
    Wij gaan een stukje van het Pieterpad fietsen. Heb jij dat al gelopen? Zo niet, is dat misschien iets voor de toekomst.
    Liefs, Margo
  4. Willem:
    1 september 2021
    Geniet er van. Hopenlijk wat droog! Nee die heb ik nog niet gelopen. Een jaartje wachten minstens😊
  5. Frans en Marianne:
    1 september 2021
    Heel veel succes en heel veel groeten Willem! We zien uit naar verdere reisverhalen. Lieve groet ook aan Leonie.
  6. Willem:
    Dankjewel allebei
  7. Marga:
    Lieve Willem,
    Ik wens je een fantastische reis. Ik gedachten loop ik weer met je mee en zal met genoegen jouw verslagen lezen. En als Leonie zich verveelt dan hoor ik het wel.
    Liefs Marga, ook van Frans weet ik!
  8. Willem:
    1 september 2021
    Volgens mij worden jullie mediteranée jaloers met al je Portugal ervaringen
  9. Marleen Heijltjes:
    Lieve Willem en Leonie.
    Ik begin eerst met jou, Leonie.
    Wat ben je toch een verschrikkelijk goede steun en toeverlaat voor je lieve Willem. Respect. En ik snap je zorgen. Een teken dat je veel van Willem houd en hem voorlopig nog niet kwijt wilt. En als Willem weer thuis is dan weet ik zeker dat jullie leuke en nieuwe dingen ontdekken om samen te doen.
    Willem.
    Ook voor jou veel respect. Ze zeggen wel eens dat de aanhouder wint. Hopelijk kun je je reis met veel plezier en succes af maken in goede gezondheid. En hopelijk komen er geen nieuwe lockdown's.
    Ik volg je graag op je reis.
    Nogmaals veel succes. 👍💋
  10. Willem:
    1 september 2021
    Dankjewel Marleen. Heel veel sterkte voor jou.
    En Frits heeft een plekje in mijn rugzak de komende weken.
    Lieve groet
  11. Herma:
    1 september 2021
    Oh Willem, wat komt het dichtbij. Ik hoop dat het je brengt wat je er van verwacht. Geniet er van, loop lekker en pas goed op jezelf, de rest komt van boven💖🍀 Love you
  12. Willem:
    1 september 2021
    Lief, ik denk veel aan je
  13. Sanneke:
    1 september 2021
    Jeuj pap! Zoals je zelf al zei: 3x is scheepsrecht! En dat ook nog eens in zo'n bijzonder camino jaar, dat moet gewoon goedkomen, toch? En wie weet wat er hierna weer op je pad komt. Ze zeggen overal op de camino: de camino geeft je niet wat je hoopt/ verwacht, maar wat je nodig hebt. Dat was bij mij in ieder geval wel zo :-). Liefs liefs liefs en ga je enorm missen (en Sophie nog wel meer) ..
  14. Willem:
    1 september 2021
    Ik neem jullie wel mee hoor... Af en toe een glimlach van Sophietje geeft vleugels
  15. Clemens Crombach:
    1 september 2021
    Willem, ik wens jou een heel fijne tocht, in goede gezondheid. Je zult wel heel fijne ervaringen opdoen en positieve energie zonder al te veel afzien. Ik lees graag jouw reisverhalen met persoonlijke impressies.
    Groetjes, Clemens
  16. Willem:
    Dankjewel Clemens.
  17. Peter:
    Hi Willem,
    Ook via deze weg: geniet van je tocht!!!
    En inderdaad: ik denk dat mijn thuisfront ook wel eens iets anders wil horen dan alleen de alpe d'Huzes. Bij mij nog 9 maanden volhouden. 😂
  18. Willem:
    1 september 2021
    Geniet wel van jouw verhalen, en je bent heel herkenbaar bezig. Jouw tijd komt ook.
  19. Merel:
    1 september 2021
    Wat ga ik je missen! Maar ik ben zoooooo blij voor jou! Ik reis graag met je mee via je blog, en ik hoop dat je een supergoede reis hebt en een supertocht! En wanneer je weer terug bent, de Carmina ipv de Camino ;)
  20. Willem:
    1 september 2021
    Lief. Toch samen op reis al, nu virtueel en straks in de echie. Onze uitgestelde Carmina Burana van vorig jaar.
  21. Herma Verspaandonk-Brok:
    Hi Willem,
    Heel veel succes gewenst! Ik hoop voor je dat je het deze keer af kunt maken. Aan je drive zal het niet liggen :-). Ik volg je reisverhalen met plezier.
    Voor Leonie, geniet van deze tijd voor jezelf.
    Liefs, Herma
  22. Willem:
    1 september 2021
    Dankjewel Herma. Leuk zo een lijntje te houden met jou.
  23. Mirjam:
    1 september 2021
    Bart en ik wensen je heel veel wandel plezier. Wij hopen dat je vindt wat je zoekt.
    Heel veel succes en lieve groetjes.
  24. Willem:
    1 september 2021
    Dankjewel Mirjam, ook voor de uitzinger gisteren. Het lijkt door het filmpje dat ik er van af wist, maar Leonie had het goed verborgen gehouden. Jij ziet meteen dat het filmpje dat ik eerder die avond opnam, niet bij Viva Espanja hoort. Maar ik vond het wel leuk bij elkaar komen zo...
  25. Zr Elisabeth:
    1 september 2021
    Lieve Willem ik wens je veel geluk en moed in de geest en mij gebed ga ik met je mee wens je ook veel wandelgebied en geniet van alles wat mooi is .lieve groetjes zr Elisabeth
  26. Willem:
    1 september 2021
    Je gelovige support doet me echt goed Liesbeth. In Santiago krijg je een speciaal kaarsje ...
    Voor jou en voor Toon.
  27. Geertje Tobé:
    1 september 2021
    Wat een heerlijk louterend avontuur ga je tegemoet. Ik kom net terug van kamperen op de fiets en vond dat al een bijzondere ervaring. Eef en ik volgen je graag.
  28. Willem:
    1 september 2021
    Heerlijk om iets van je te horen. Wordt nog steeds blij van je gulle lach die ik dan steeds voor ogen heb. Lieve groet voor jullie.
  29. Jacques en Henny:
    1 september 2021
    Dag Willem, wij wensen je veel loop geluk op je pelgrimspad. Wij volgen je wéér op de voet......succes met alles , een veilige reis en "behouden vaart " !
    hartelijke groet, Jacques & Henny
  30. Willem:
    1 september 2021
    Dank voor de support. Het geleende reisverhaal inmiddels terug bezorgd bij Anneke en Theo. Erg van genoeten. Dat was toch wel een heel groot avontuur, helemaal vanuit Nederland. Dan is dit nog maar een tochie...
  31. Annie de Bruijn-Roelands:
    1 september 2021
    Hallo Willem, ik sluit me aan bij de gedachte van je dochter Sanneke , hoe mooi is het ; dat je krijgt wat je nodig hebt ; en niet wat je verwacht of hoopt. Voor mij doet het ook denken als je in de stilte wandelt en van elk moment in het nu geniet van de natuur om je heen en van de liefde in je zelf dan te ervaren dat het er allemaal al is. Goede pelgrims reis en ik ga je volgen. Ik wens je de 7 G's van Anna.
  32. Willem:
    1 september 2021
    Mooi dat vertrouwen in je zelf en dat wat er om je heen gebeurt ook echt voor jou bedoeld is. Geloof ik ook in... Dankjewel
  33. Annemiek en Theo Legius:
    2 september 2021
    Willem wij willen jou heel veel succes wensen om dit keer de Camino tot een goed einde te brengen. Groetjes en we wachten op je volgende bericht.
  34. Willem:
    Dankjewel 😊
  35. Gabi en Ferenc:
    2 september 2021
    Heel veel succes! We wensen jou een prachtige en veilige reis.
  36. Willem:
    nagyon szépen köszönjük
  37. Henk:
    2 september 2021
    Fijn Willem dat je weer op pad kunt. Ik ga je met veel plezier volgen en wens je ook veel succes.
    E Ultreia!
  38. Willem:
    2 september 2021
    Dankjewel Henk. Ook voor je inspirerende enthousiasme rond Santiago en het warm maken voor het Santiago genootschap.
  39. Geertje Tobé:
    2 september 2021
    Hoe ben jij gekomen van zere voeten naar fijn kunnen lopen?
    Ik golf namelijk veel en heb geregeld zere voeten
  40. Willem:
    2 september 2021
    Een goed advies van een goede podotherapeut heeft me op weg geholpen.
    En tussen mijn oren kon ik veel doen. De eerste keren alleen maar bezig met: Als dat plekje maar geen blaar wordt en moet ik niet... o daar begint het ook al... Alleen maar gefixeerd op mijn voeten, hopeloos.
    Wat Annie schrijft, genieten van wat er om je heen zich ontvouwt speciaal voor jou. Jij kunt dat als geen ander. De focus daarop en die voeten zie je vanavond wel weer. En verder natuurlijk veel kilometers maken. En die Gehwohl voetenzalf is een wondermiddel om je voeten te verwennen. Zoiets...?
  41. Geertje Tobé:
    Dank je Willem
  42. Marian van de ven- van dartel:
    nou Willem,
    3x is scheepsrecht, dus dat gaat jou echt lukken deze keer.
    het wachten is op de volgende berichten.
    Nogmaals Bon Camino
  43. Willem:
    👍 dankjewel
  44. Gerard en Marie-José:
    3 september 2021
    Na zo’n goede voorbereiding weten wij zeker dat deze reis zal slagen. Heel veel succes met je állerlaatste voorbereidingen, Willem.
    Lieve groetjes van Gerard en Marie-José
  45. Willem:
    3 september 2021
    Inderdaad als het nu niet lukt verklaar ik mezelf een oude man🙈.
    Jullie een fijne vakantie gewenst!
  46. Rian van den Hoof:
    5 september 2021
    wow, wat een uitdaging en een lef om dit te gaan doen. Wens je een veilige wandeling, veel innerlijke groei (behalve van de blaren) en ik ga je volgen. gr. Rian
  47. Willem:
    5 september 2021
    Leuk Rian, dankjewel. Die blaren dat is een dingetje inderdaad. Het moet blijken of er al genoeg kilometers op zitten om die te voorkomen.
  48. Miranda Oostelbos - Oerlemans:
    Lieve Willem,
    Geniet van deze ervaring. Zal weer heel anders zijn dan de laatste keer dat je er was, alleen al omdat je weer zoveel meer ervaringen met je meeneemt. Ik ga je volgen hoor! En ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen en inzichten!

Lieve Leonie,
    Ik begrijp het heel goed dat je wel eens war anders wil horen van Willem. Mooi om te lezen hoe jij ook je plannen maakt. Ik hoop dat ook jij weer mooie ervaringen opdoet!

Liefs 😘
  49. Willem:
    Lief, ook je reactie naar Leonie. 👍
  50. Willy en Pim:
    5 september 2021
    Heel veel wandel plezier en alle succes van de wereld toegewenst
    groetjes voor jullie allebei
  51. Willem:
    5 september 2021
    Wat leuk dat je reageert. Superbedankt.
  52. Angele Spijkers:
    5 september 2021
    Buen camino! En zoals ik ook vandaag weer als quote tegenkwam: de weg is het doel! Het is alsof iedere stap je ruimte geeft en tijd. Soms zwaar, maar vaak ook heerlijk, geniet ervan!
  53. Willem:
    6 september 2021
    Volgens mij blijft je hele leven zo'n ervaring met je meebewegen Angèle.dankjewel voor de support!
  54. Lieve Callens-Bonduelle:
    Beste Willem,
    Een hele mooie en voorspoedige wandeling gewenst.
  55. Willem:
    👍 Dankjewel
  56. Anny Bouw:
    6 september 2021
    Hoi Willem…heel veel succes met je 3de poging…gaat nu zeker lukken. We zullen je missen bij het koor, maar we zullen je veel succes toezingen. Geniet ervan en ik blijf je hier volgen
  57. Willem:
    6 september 2021
    Lief dankjewel. En eindelijk weer zingen. Fijn!
  58. Anneke:
    6 september 2021
    Hoi Willem, deze keer komt het zeker goed. Doorzettingsvermogen heb je wel. Heel veel succes en plezier. 👍
  59. Willem:
    Dankjewel voor je vertrouwen
  60. Henk:
    7 september 2021
    Buen camino amigo!
  61. Frans en Tilly:
    7 september 2021
    De aanhouder wint…
    Fijn dat je weer aan je voetreis kunt beginnen!
    En bijzonder dat we via dit reisblog een beetje mee mogen reizen!
    Lieve groet van Frans en Tilly
  62. Anne Kretzer:
    8 september 2021
    Een hele fijne reis toegewenst, Willem! Met plezier ga ik je volgen op je blog! Liefs voor jou en Leonie xxx AnneKretzer
  63. Willem:
    9 september 2021
    Super. Als je je aanmeldt in het kadertje mailinglijst krijg je een melding van een nieuw verhaal. Die is er : één gestolen kilometer.