Dag 1 Eén gestolen km naar Orrisson (006 Km)

8 september 2021 - Orisson, Frankrijk

Zie ook het filmpje vertrek en Dag 1

Dat was een verrassing afgelopen dinsdag. Leonie had wat mensen gevraagd om me uit te zwaaien Bij de bushalte. Dieuwke en Peter (mijn loopmaatje uit ons appartement), Danny en Marijke (vrienden én nichtje van Leonie), Jan en Marianne (koorlid en camino gangers in 2014 en hebben veel informatie gegeven twee jaar geleden). Dan ben ik natuurlijk meteen weer emotioneel en verrast. Voelde me erg gedragen hierdoor. Overnacht in Rotterdam en 's morgens vertrokken op een bijna leeg perron met een superlange Thalys.

Parijs overstappen naar ander station. TGV met 300 km/h naar het midden van Frankrijk. Daarna met 120 naar Bayonne. Het werd spannend of die met alle vertraging de aansluiting zou halen. Precies op tijd. Een propvol boemeltje met pelgrims. En keurig om 18:00 in Saint-Jean-Pied-de-Port. Een heerlijke avond. Mooie gesprekken met Jakob uit Duitsland vol idealen om jullie te veranderen in je ecologische wangedrag. Hij had 10 dagen gehiked (met wild camperen in de Pyreneeën Niek). Met Claire uit Brugge die zonder enige voorbereiding begint te lopen.

Om 8:00 u ontbijt en op pad. Ik wérd me onderweg toch ziek. Alles overgeven. En elke slok water kwam er meteen uit. Ook toen de maag leeg was. Gedesorienteerd moest ik 1,5 km voor Orrisson gaan zitten. 'Gaan we weer' dacht ik meteen. Nu was het geen lucht te kort maar verzuurde benen en dizzy. Ik ben gaan liggen en heb besloten dat 800 meter omhoog - toch al niet mijn sterkste kant - niet ging lukken. Een vriendelijk Frans stel heeft me bij de herberg afgezet. Kreeg van een homeopathische Duitse arts drie korreltjes. Het lijkt er op dat ik zometeen mijn avondeten kan gebruiken. Ik vind morgen wel spannend worden. Nog een stukje recht omhoog. Sanneke ik ben je zo dankbaar dat je aandrong op Orrisson. Deze eerste herberg. En niet net als twee jaar geleden die heel lange dag naar Roncesvalles. De rest zie je in de film. Het is hier spectaculair mooi. Veel leuke gesprekken. Rien 73, had vorig jaar juni Covid. Liep al drie keer de Camino, maar kwam Total loss aan in Orrisson. 'Covid, ik kom er maar niet vanaf...' verzuchtte hij. In het filmpje zie je zijn Jacobsbeeldje dat hij meedraagt. Vanavond na het eten (smaakte heerlijk en voelde goed was er een rondje waarin iedereen kort vertelde wat hem of haar bewoog voor dit avontuur. Zo ontroerend mooi.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leonie Brok-Elfering:
    8 september 2021
    Lieve schat, stap met vertrouwen in de dag van morgen. Vertrouwen gaat je helpen en dan gaat het zeker lukken. Alle begin ...
    Ik hou van jou!
  2. Willem:
    🥰 🥰🥰
  3. Marga:
    8 september 2021
    Fantastisch dat samen delen wat boeit! Moet een prachtig gesprek geweest zijn.
    Geniet met en van het ritme van jouw tred en al het moois dat je ont- moet onderweg!
  4. Willem:
    9 september 2021
    👍 Waren idd heel aangrijpende verhalen bij. Voer voor gesprekken morgen.
  5. Herma:
    8 september 2021
    Oh Willem, wat spannend en fijn dat het zo is afgelopen.💋
  6. Willem:
    9 september 2021
    Lief. Morgen nog even spannend...
  7. Sanneke:
    8 september 2021
    Je bent er toch maar mooi! Fijn om je te volgen en je filmpje te zien! Ik zou vanavond ook wel in Orrison willen slapen, wat is het daar mooi he? Zucht.. Een van de hoogtepunten krijg je meteen in het begin. Geniet er lekker van, daar opstaan vond ik ook heel bijzonder. Ik hou van jou en doe het rustig aan morgen xx we lopen in gedachten allemaal met je mee
  8. Willem:
    9 september 2021
    🤭😘Kijk vol verwachting naar morgen.
  9. Margo Crombach:
    8 september 2021
    Rustig aan morgen Willem en genieten van de prachtige omgeving. Succes
  10. Willem:
    9 september 2021
    👨‍🦯liep vandaag achter een andere pelgrim. Heel vertraagd leek het. En voelde het toen ik tempo overnam. Ga ik proberen
  11. Clemens Crombach:
    8 september 2021
    Het leek weer heel spannend te worden maar het tij keerde tijdig ten goede. Fijn dat er mensen in de buurt zijn die naar je omzien als het even niet zo goed gaat. Willem geniet van je tocht met volle teugen. Graag lees ik jouw mooie ervaringen tijdens deze pelgrimage.
  12. Willem:
    9 september 2021
    🌺👍idd een pelgrimage. Veel hartelijkheid zie je hier...
  13. Merel:
    8 september 2021
    Lieve pap, ik vind je een topper! En ik hoop dat het een bedorven appeltje of de zenuwen waren waardoor je maag niet mee wilden werken! En zo niet? Je was de bergen al over de vorige keer! Dus eventueel een lift naar boven en beneden is geen valsspelen ;) <3
  14. Willem:
    9 september 2021
    😄😇dat is ook zo. Lief je bemoediging.
  15. Rien van de Koolwijk:
    Hallo Willem.
    Wat jij op een dag meemaakt en presteert !
    Daar doe ik minstens een week over .
    Ik ben echt onder de indruk ! Veel succes
    morgen.
  16. Willem:
    👍 dankjewel Rien
  17. Annemiek en Theo Legius:
    9 september 2021
    Blijf genieten dan komt het goed.
    Je bent ook in goed gezelschap merk ik in je bericht.
    Was je misschien te blij om te kunnen gaan?
    En de reis vooraf was ook spannend, vandaar die lichamelijke reactie.
    Ga rustig verder en geniet van de geweldige natuur, succes!
  18. Willem:
    9 september 2021
    👍 misschien die dingen samen? Morgen rustig op pad...
  19. Frans en Marianne:
    9 september 2021
    Zo bijzonder Willem zoal jij het lief leed wat je overkomt zo mooi verwoordt, het is net alsof je het zelf een beetje overkomt....zomaar door jouw verhaal denk je dan 'wanneer had ik zelf ook weer last van mijn maag'! We zijn dicht bij je op jouw tocht, weliswaar niet naar Emmaus. Zondag hebben de renners van de Vuelta Compostella bereikt, peanuts, laat ze daar maar wachten op jouw aankomst! We begeleiden je een beetje, Willem met een kaarsje en een gebedje weet dat Leonie en de kinderen + kleinkind in onze gedachten zijn. Liefs en mooi vervolg van je tocht. Liefs van ons, Frans en Marianne
  20. Willem:
    🤲Voel me gedragen. Dankjewel
  21. Geertje Tobé:
    9 september 2021
    Bijzonder en bijzonder fijn om deelgenoot van dit avontuur te zijn. Fijne dag 🥰
  22. Willem:
    Lief dankjewel
  23. Herma Verspaandonk-Brok:
    Hi Willem,
    Ik zal je het advies meegeven dan mijn vader, jouw oom Herman, altijd gaf; rustigaan, dan breekt het lijntje niet 😉
    Liefs, Herma
  24. Willem:
    9 september 2021
    👍 Mooi hoe zulke vertrouwde gezegdes van ouders naar boven komen.
  25. Anneke:
    Lieve Willem,,
    Wat fijn dat je weer onderweg bent Willem. Atijd spannend wat een dag je brengt aan mensen, gesprekken, reacties van je eigen lichaam, of…. Het blijft een avontuur. We lopen graag dit avontuur met je mee. Liefs,

Theo en Anneke
  26. Willem:
    👍 dankjewel. Ging super vandaag
  27. Gabi en Ferenc:
    9 september 2021
    We lopen in gedachten met je mee. Bidden voor jiu en voor Leonie ook.
  28. Zr Elisabeth:
    9 september 2021
    Lieve Willem ik weet nu dat de start niet makkelijk was maar je gaat niet alleen wij gaan in de geest met je mee. En wij weten ook Willem dat het je zal lukken daar vertrouwen we op daar blijven we voor bidden en vertrouwen een lieve groet van mij 🙏🏻
  29. Marleen Heijltjes:
    9 september 2021
    Een start die je niet wilde, maar je hebt door gezet. Top. En gewoon één dag tegelijk.
    En mooi zoals je schrijft en filmt. Voelt alsof ik naast je loop.