Dag 12 Een Kerk die gelukkig maakt. (219 - 34 Km)

19 september 2021 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Ik loop nu anderhalve week. Elke dag heb ik de mogelijkheid naar de kerk te gaan. Maar er is weerstand. Het trekt om er met medepelgrims de pelgrimszegen te ontvangen. Die vriendschap en verbondenheid ook religieus te beleven. Maar er zit pijn die niet over hier en nu gaat. Die gaat over mijn en zeker onze gezamenlijke keuze 31 jaar geleden om diaken gewijd te worden. Ik had een inspirerende Kerk voor ogen. Die helpt om ieders leven een zinvolle betekenis te geven. Die helpt om blij en ruimhartig gelukkig te worden en geluk over te brengen. Gelukkig zijn ook als je leeft in beperking of verlies. Ik heb gezien, gevoeld en geleerd dat dit kan. Op dat laatste daar kom ik vast nog op terug.

Ik denk dat ik zo'n Godsbeeld en Kerkbeeld heb uitgestraald in mijn werk en leven. Dat deed ik namens een Rooms-katholieke Kerk waar ik me meer en meer voor ben gaan schamen. Ze ging rigide achterhaalde regels opleggen en van mij eisen, waar ik niet aan kon voldoen, zonder mezelf te verloochenen. Ik raakte teleurgesteld  in mensen die zich beroepen op barmhartigheid, maar zo genadeloos hard kunnen handelen.

Een  teleurstelling die mijn blik heeft vertroebeld op mijn eigen ideaal en mij belemmert.

Nu kom ik zoveel mensen tegen die zoeken en worstelen of net zo gelukkig zijn als ik. Die als een caminodoekje over die vertroebelde blik op het verleden gaan. Helpen terugkomen bij een klein jongetje dat met 8 jaar al pastoor wilde worden. (Dat gelukkig niet heeft gedaan lieve Leonie). Met die blik ga ik straks in de kathedraal hier maar eens naar de kerk. Verder zoeken waarom deze Camino zo gelukkig maakt. Dit is zeker een belangrijk stukje antwoord op de vraag van Leonie een paar dagen geleden.

Een verhaal vroeg op de ochtend. Rugzak is vooruit. Mijn scheenbeen voelt minder pijnlijk. Ik denk dat de compressie  en de ontstekingsremmers aan het werk zijn. De rust moet ik zelf doen. Ik ga straks met de bus naar de volgende plaats. Heb daar ook rust over. De min-kilometers zijn de kilometers die ik niet zelf liep.😝 Het eerste getal zijn de officiële kilometers van de  Camino Frances.

Geen filmpje vandaag.

1. Leonie Brok-Elfering:
    19 september 2021
    Lieve, lieve schat, met tranen in mijn ogen. Ons ideaal, de warmte van de Reeshof: "Geef me je hand, geef me ze allebei en vertel me even dat je niet kunt leven zonder mij, zonder mij ..." God voelen in medemensen, in de kaarsjes in de ramen op Allerzielen, in de kinderen, in het zingen, in de liefde.
    Gods is liefde en dat kun je dus met wiskundige zekerheid omkeren, zei je altijd. Dus liefde is God!
  2. Geertje Tobé:
    19 september 2021
    Herkenbaar proces van genezing, acceptatie en rijkdom van het leven dat je mag leven.
  3. Marga:
    19 september 2021
    Een wijs man die zich niet fysiek martelt met een pijnlijk been, maar maatregelen neemt. De geestelijke ervaring blijft en even in jezelf keren kan ook elders op een bankje, veldje, of in de kerk. Ik hoop dat je vertroebeling en belemmering van jouw ideaal straks ook met 'het vieze camino poetsdoekje' achter je kunt laten waardoor het zicht weer helder is.
  4. Frans en Marianne:
    19 september 2021
    We sluiten ons zó bij Leonie aan! Ja die kerk en dan met name de organisatie....Willem, we vinden het samen een feest om je te mogen volgen...Ik weet niet of er een patroon voor scheenbeen blessures aan te roepen is, anders zouden we dat doen. We steken gewoon een kaarsje op, opdat je mooie weg verder mag gaan zonder al te veel problemen. Het is net als met de Emmausgangers, er gaat altijd iemand met je mee ook al zien we die niet altijd.....Lieve groet van ons! Frans en Marianne
  5. Leonie Brok-Elfering:
    19 september 2021
    Prachtig beeld Frans ... En zo dierbaar ...
  6. Elise E:
    19 september 2021
    Ik kan me dat lied nog zo goed herinneren: "Geef mij je hand" - ik vond het prachtig.
    Ik begrijp je teleurstelling en je verklaart het hoe en waarom goed.
    Ik probeer me vooral de goede mensen, de mooie verhalen uit de bijbel, het samenzijn, zingen, de "alledaagse filosofie" mee te nemen en te herinneren. "De Kerk" heeft best veel moois gebracht ook.
  7. Paula Searle:
    19 september 2021
    Lieve Willem, de Geest waait waar Zij wil. Voorbij aan onze gedachtenpatronen, voorbij aan onze dromen en verwachtingen en - goddank! - voorbij aan de starheid van de huidige Kerk. Zij brengt vertrouwen en nieuw leven met zich mee, verrassend zichtbaar wanneer ons ervoor open willen stellen. Wat een geluk dat je dat onderweg mag ervaren! Beterschap met de pijnlijke been en Buen Camino. Lfs Paula
  8. Bart Zweerts:
    19 september 2021
    Zo herkenbaar! Ik heb af en toe mee mogen genieten in de Reeshof. Het voelde goed.
    Maar hoe niet te begrijpen dat de "kerk" het niet meer mogelijk maakte. Wat wilde de kerk dan wel uitstralen? Ik was het kwijt....
  9. Niek:
    20 september 2021
    Tja Willem, dat verdomde grondpersoneel!
    Ik ben ontzettend blij dat ik indertijd in Goirle een heel andere kerk vond. Ik zou anders waarschijnlijk nooit op het religieuze pad gekomen zijn - alhoewel, je weet niet hoe de Geest te werk gaat. Maar ik heb daarna ook gezien hoe diezelfde Geest in de fles gestopt werd met een stevige kurk erop. Gelukkig is er hier en daar nog wat Geest achtergebleven. Die probeer ik maar te vinden.
    Doe rustig aan, langzaam kom je er ook wel.
  10. Zr Elisabeth:
    20 september 2021
    Lieve Willem ik heb met veel vertrouwen je brieven gelezen ik begrijp je teleurstelling maar weet heel goed hoeveel goed je gedaan heb in de reeshof en daarbuiten hoeveel harten je gestolen heb die jou woorden van bemoediging mee kregen waar ze mee verder konden en dan denk ok aan de velen bruidjes die je getrouwd hebt Willem ik ben trots op je en ga biddend met je verder sterkte en goede moed zr Elisabeth
  11. Willem:
    27 september 2021
    En zo bijzonder om veel van die huwelijken samen te hebben verzorgd Liesbeth. Jij deed dat ook zo betrokken.