Dag 15 Wandelaar of Pelgrim? (270 Km)

22 september 2021 - Burgos, Spanje

Paula vraagt of ik me naast het wandelen ook een beetje Pelgrim voel. Boeiende vraag. Eigenlijk voel ik me vooral pelgrim en worstel met en geniet van de fysieke uitdagingen die groter zijn dan verwacht. Ondanks de stevige voorbereiding.

Je leest veel hoe de eerste weken elke pelgrim daarmee worstelt en je wil niet weten op hoeveel plekken je hier compeed kunt kopen. Maar de volgende weken gaat dat over bij iedereen en komt er ruimte voor de diepere zaken.

In 2015 maakten Leonie en ik vanuit de Vincentiaanse familie een pelgrimstocht langs plaatsen die een rol speelden in het leven van Vincentius. Een prachtige ervaring waar ik de zusters uit Tilburg dankbaar voor ben. Ik kreeg toen een soortgelijke vraag nadien. Was je pelgrim? Ik vind het fijn om mijn antwoord terug te lezen. Maar Paula's vraag gaat verder: Voel ik me pelgrim? Ben het wel maar voel het idd nog niet van binnen. Ik denk dat je dat goed aanvoelt. Ik zal daar de komende week nog meer op ingaan. Nu twee kenmerken van een pelgrim.

Een van de kenmerken van een pelgrim is dat die over God en het leven na wil denken. Dat heb ik denk ik al aardig gedaan afgelopen week. Een tweede thema dat een pelgrim kenmerkt is dat hij andere mensen wil ontmoeten. Dat is nou zo fascinerend hier. Vanmiddag kwam ik bijvoorbeeld de Ierse Shirley weer tegen. We hadden een prachtig gesprek over twee mensen die ons leven zo diep hebben geraakt en hoe dat dan ging. Voor haar was dat zuster Madelain in wier staan in het leven ik zoveel herkende van Suus von der Fuhr. Beiden werden diep in de 90. “She would have loved you” zei Shirley. Ik weet het zeker dat ik die zuster graag had ontmoet. Het is maar één voorbeeld van ontmoetingen hier ...

In Burgos vandaag mijn was gedaan. Het laatste schone setje draag ik al twee dagen. Maar goed dat de filmpjes de geur niet overbrengen. Gelukt en heerlijk droog. Morgen ga ik de hoogvlakte op. Dagen vlak en saai zegt iedereen. Ik kijk er naar uit. Het kan me even niet vlak genoeg zijn.

Na het beeld van de kathedraal zie je een kunstproject. Tientallen pelgrims. Ze staan nu op het plein maar worden dit jaar langs de route van de camino door de stad geplaatst om deze te markeren.

1. Margo Crombach:
    22 september 2021
    Suus zou er heel blij van geworden zijn, als ze geweten had, dat je tijdens jouw tocht aan haar denkt.
  2. Willem:
    27 september 2021
    Zij blijft voor altijd met me meegaan Margot. Maar dat geldt zeker voor jou en iedereen die haar heeft gekend denk ik. Zo bijzonder.
  3. Marga:
    22 september 2021
    Pelgrim voelen of niet. Je bent er niet voor niets. Je komt er wel, niet alleen het eindpunt in Santiago, maar ook in jouw ont- dekken of zoeken. Veel innerlijk geluk!
  4. Annemiek en Theo Legius:
    22 september 2021
    Mooi filmpje en wat een rijkdom in die kerk