Dag 27 De stilte van de natuur weer hoorbaar (496 km)

4 oktober 2021 - Astorga, Spanje

Om 7:01u loop ik buiten. Spannend want voor het eerst heb ik niet gereserveerd. Ik heb een grote herberg op het oog die je niet kunt reserveren, in Astorga. Als ik niet te laat aankom moet er plek zijn.

Ik kan weer kiezen, langs de N-120 of weg van de weg. Heb geen moment spijt van mijn keuze. De stilte sluipt terug. De vergezichten. Mijn conditie na die week Meseta is echt beter. Ik loop pelgrims voorbij of loop tegelijk op.

Een schuurtje met een mannetje. Het hangt er barstensvol met foto's van pelgrims van over de hele wereld. Die sturen ze hem achteraf toe. Hij vertelt enthousiast over zijn Nederlandse klompjes. Als ik zijn adres opschrijf krijg ik een appeltje mee voor onderweg.

Bij het kruis speelt een wat oudere man gitaar. Hij improviseert zijn teksten. Hij vraagt waar ik vandaan kom. En zingt dan over de peligrino de hollande die naar Santiago loopt. Dit wordt mijn achtergrond muziek voor het filmpje weet ik meteen. Ik laat wat geld achter in zijn mandje.

Ellen en Eric kom ik achterop. US. Vervroegd met pensioen en aan het nadenken wat ze met hun leven willen. We raken aan de praat over het leven en wat het gebracht heeft zo ver. Eric is niet gelovig opgevoed. Is onder de indruk van de betrokkenheid van pelgrims op elkaar. Als God liefde is dan is liefde misschien de essentie van God mijmert hij. Ik vertel hem dat hij hetzelfde mijnert als Johannes. Hij is verbaasd en gaat  1 joh 4,8 zeker opzoeken.

De kilometers vliegen voorbij en ineens ben ik in Astorga. Zij gaan nog een dorpje verder.

Quo vadis el caminante?

Er is plek in de herberg. Voor deze pelgrim wel. Het 'nadeel' van deze herbergen is dat ze volstromen met Spanjaarden. Maar Danny die ik gisteren al ontmoette doet vreselijk zijn best om me er bij te betrekken. Lief.

Zie  ook het filmpje Dag 27 Astorga

1. Marijke:
    4 oktober 2021
    Prachtig Willem. Ik kijk iedere dag uit naar het volgende reisverhaal. Ik bewonder je enorm hoe je deze hele lange wandeltocht beleeft. Dit is, volgens mij, precies de manier om de casino optimaal mee te kunnen maken. Even los van de "ruzie" met de Spajaard over deurtje open/deurtje dicht in de herberg. :) Ik had een mooie opzwepende tekst geschreven, om je aan te moedigen je niet op je kop te laten zitten. Alleen vergat ik hem te versturen. Misschien maar beter ook. Blijf jij maar bij de vrede en de rust in de natuur. Veel liefs.
  2. Marijke:
    4 oktober 2021
    O jee. Casino is natuurlijk Camino.
  3. Willem:
    🤣🤣🤣
  4. Henk:
    4 oktober 2021
    Astorga daar maakte mijn wandelmaatje me wakker want het was tijd. We kwamen buiten en de mensen zongen ons toe. Ze waren nog volop ah feesten. Ik keek op mijn klok 02.30 uur. Wat nu. Doorlopen pikdonker. Mooi maar niet aan te bevelen. E ultreia