Dag 34 Henri heeft zijn doel voorlopig bereikt (669 km)

11 oktober 2021 - Sarria, Spanje

Ik dacht dat ik via Samos zou lopen. Er waren twee routes en ik heb toevallig de noord route gepakt. De eigenlijke camino. De andere over Samos maakt een omweg  van  5 km. Daarmee weet ik wel hoe het Henry is vergaan. De camino bestaat uit toeval die soms ook als voorzienigheid ervaart.

Wat later op pad en daardoor minder sterren maar wel meer omgeving en meer pelgrims gezien. Ik loop aardig op met andere pelgrims. Hillary en Ayleen. US natuurlijk. Moeder en dochter. En het grootste deel met Steven uit Madrid. Zijn vriendin wacht in Sarria en ze lopen deze vrije week samen verder naar Santiago.

In Montán ga ik een bocht om. Er staat een deur naar een binnenplaats open. Een oase van vrede en rust straalt er van af. Een jonge man straalt dat ook uit. Alles donativo: koffie, fris, fruit, yoga, labyrint, noten... Veel gesprekken, plek voor muziek... Teveel om op te noemen.

Iedereen is geraakt. Het mandje voor de vrijwillige bijdrage wordt vaak gezocht.

Later loopt Henri uit Denemarken mij tegemoet. Steeds kwam ik hem tegen en ik dacht we komen tegelijk in Santiago. Hij is emotioneel geraakt. Zijn Camino is klaar. Hij gaat terug naar Montán en vraagt of hij daar mag blijven. Ik snap het ook nog omdat ik hem altijd met anderen samen zag. Dit past bij hem.

De wolken die in het dal hangen lopen dichterbij als we dalen. De jas gaat weer aan.

Ineens sta ik in Sarria. Verrast omdat we er al zijn. Ik verwachtte een uur langer te lopen. Vanwege de noordroute dus.

Link naar het filmpje

1. Clemens Crombach:
    11 oktober 2021
    Het lopen gaat je blijkbaar steeds beter af, Willem. Je laat ons steeds meegenieten van je belevenissen en die zijn zeer de moeite waard. Het einddoel is nabij. Wellicht moet je straks afkicken. Groetjes van Clemens.
  2. Willem:
    11 oktober 2021
    Daar noem je een dingetje Clemens. Daar heb ik nog niet over nagedacht maar dat zal best een overgang zijn.
  3. Greet Elfering:
    11 oktober 2021
    Ja Willem, zo heb ik ook gedacht. Jij gaat met zo’n vol hoofd en hart terugkomen in de naar verhouding woeste wereld, dat je zeker tijd nodig zult hebben om je plek in Eindhoven weer te vinden.
    En ik, ik geniet en leer ik nog steeds van je, Willem. Chapeau, chapeau. Hoe jij elke dag je belevingen vertelt en toont, prachtig. En zo waardevol voor als je weer thuis bent.
    Willem, alle goeds voor de rest van je tocht. Blijf zuinig op jezelf zodat je zonder kleerscheuren het einde haalt.
    Lieve groet
    Greet
  4. Nelleke:
    12 oktober 2021
    Willem wat geniet ik van je verhalen, iedere dag weer. Ik bewonder je! Niet slechts de prestatie van het lopen, maar ook je gave om het te verwoorden en te filmen. Geweldig!