Dag 40 Botafumeiro en andere ontroerende momenten.

17 oktober 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Sta je 6 weken lang voor zes uur op. Kun je raden wat er gebeurt op de zondag dat je niet hoeft te lopen. Ik zat om 7:15 aan de koffie met een croissantje. Stil op straat dat wel. Word ik voorbijgelopen en "Willem!" Tranen schieten in mijn ogen als daar Héléna staat met wie ik een ongelooflijk diep en lang gesprek heb gehad (Zie dag 21). Ze vliegt me huilend om de nek.

Héléna en David

Samen met David haar echtgenoot loopt ze nu de laatste week en ze zijn op weg naar het kantoor waar de compostella's worden uitgegeven. Zij is ontroerd en David is blij dat hij degene mag ontmoeten waardoor zijn vrouw zo blij en vol energie terugkwam na die vorige week. Stomverbaasd zijn we hoe dit nu weer kan gebeuren.

Op vrijdagavond en op vaste feestdagen wordt de Botafumeiro gebruikt. Buiten die uren moet je geluk hebben. Ik was in de viering van 9:30 u. Mijn dag kan niet stuk. Ik heb er een apart filmpje aan gewijd.

Kom ik om 11:00u langs een terrasje waar die aanvankelijk stugge Spaanse familie zit. Ze schieten overeind. Ze willen op de foto met mij. In de consternatie vergeet ik om die foto ook te vragen. Wel heel hartelijk.

Ik hang nog een tijd op het plein en bel met Leonie. De Beierende klokken onderbreken dat 10 minuten.

Daarna besluit ik dat het klaar is hier. Ik ga nadenken over het vervolg in de komende dagen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leonie Brok-Elfering:
    17 oktober 2021
    Pffff, we hebben zo fijn gepraat toen je op het plein zat. Ik zei, dat ik dacht dat er een andere mens naar huis zou komen. Het was fijn om daar in de sfeer van het plein over te kunnen praten. Nog een weekje, ik denk een weekje van bezinning, want de drukte van de Spanjaarden zal je niet langer van je padje brengen. Het zal stil worden en dat is denk ik goed zo ...
  2. Willem:
    🥰🥰
  3. Jenneke:
    17 oktober 2021
    GEWELDIG WILLEM. DIEP RESPECT!
  4. Marianne:
    17 oktober 2021
    Wat overweldigend! Alles! Wat zullen we de dagelijkse mooie hartverwarmende verhalen gaan missen. Leve groet van ons
  5. Jolanda Donders:
    Beste Willem.
    Ik heb wat traantjes weg gelinkt bij jouw filmpje met de Botafumeiro. Samen met Bart heb ik dit gezien op de dag dat Bart aan kwam in Santiago 06-07-2018. Ik vond het fijn en ontroerend om je verhalen te lezen.
  6. Marga:
    Lieve Willem,

Wat fijn voor je dat je deze voetreis kon doen en zoveel meegemaakt hebt met jezelf.
    Je komt vast innerlijk wijzer terug. Nog even en je kunt Leonie en de kinderen weer in je armen sluiten. Dat is een mooi vooruitzicht.

Tot ziens!
  7. Danny:
    17 oktober 2021
    Prachtige opname in de kerk. Voelt als een goed teken van boven als zegen op jouw inspanning om dit mee te mogen maken. Echt fijn voor jou, Willem.
  8. Clemens Crombach:
    17 oktober 2021
    Wat een spectaculaire gebeurtenis in de kathedraal. De vraag is wel of dit grootse ritueel helpt het geloof van de kerkgangers te versterken. Groetjes, Willem.
  9. Willem:
    17 oktober 2021
    Zou het voor jou een afknapper zijn Clemens?
  10. Clemens Crombach:
    17 oktober 2021
    Als ik sterk genoeg in mijn geloofsschoenen sta moet het wel meevallen, Willem!
  11. Willem:
    17 oktober 2021
    De voorganger deed erg zijn best om uit te leggen dat al die rook nu nog beter naar boven gaat om onze vragen daar neer te leggen. Voor zover ik het begreep natuurlijk.
    De Spanjaarden jong en oud bidden alles hardop mee, dat moet ik ze meegeven. De Nederlanders die ik sprak zijn niet naar de viering geweest...
  12. Herma Verspaandonk-Brok:
    18 oktober 2021
    Fijn dat je “jouw” Camino af hebt kunnen maken. Een heel bijzondere reis. Ontmoetingen en ervaringen die je nooit meer vergeet.
    Dank Willem, dat ik met je mee heb mogen reizen!