Dag 6 Het werd emotioneel (075 km)

13 september 2021 - Estella, Spanje

Zie ook het filmpje Dag 6 Estella

Staat er weer politie net buiten de stad bij die bekende koninginnebrug. Nu om te zorgen dat de pelgrims in het donker veilig de drukke weg konden oversteken en we werden Buen Camino gewenst.

Dat stukje tussen Puenta en Mañeru was erg steil in mijn herinnering. Vandaag viel het wel mee. Het zal wel niet minder steil zijn geworden. Ik had gehoopt dat ik koffie kon drinken op het terras bij de herberg. Achteraf maar goed dat ze dicht waren. Ik voelde me zo emotioneel. Alles kwam terug naar boven. Ik heb 2 jaar geleden toch een hoop weggewuifd. Nu blijkt hoe diep het zit. Toen ik het dorpje door was realiseerde ik me dat alles nu nieuw is dat komt. Tot nu toe liep ik nog een beetje in 2019. Vandaag is het ineenes 2021.

In Cirauqui kon ik mijn eerste koffie kopen en heb gebeld met Leonie die met Ingrid in Praag zit. Toen ze vroeg hoe het was schoot ik helemaal vol. Het duurde even voor ik uit mijn worden kon komen. Fijn om die emotie even te kunnen delen. Het klopt wel wat ze zei: Achteraf is dat misschien wel de diepere reden waarom je opnieuw wilde beginnen in Saint Jean.
Zeker! Als ik in Pamplona was begonnen was dit de tweede dag geweest en was dit verwerken echt niet gebeurd. Dankjewel voor vanmorgen lieverd.

Een lange weg vandaag. Op en af. Mijn gemiddelde ligt in de praktijk op zo'n 3 km/h. Thuis op het vlak is dat 4,5.

Morgen ook zo'n dag. Even lang. Daarna twee lange etappes van 27 en bijna 29 km. Dus na morgen eerst een rustdag.

1. Sanneke:
    13 september 2021
    Wat mooi! Het is ook niet niks wat er toen gebeurd is. En wat zal het fijn zijn om langzaamaan te ervaren dat het goed zit nu.. Dikke kus, je bent een knapperd. Ik doe het je niet na, 7 dagen zonder rustdag en die 3km per uur heb ik ook niet vaak gehaald 😘
  2. Willem:
    🥰🥰
  3. Peter:
    13 september 2021
    Een mooie en emotionele dag vandaag voor je Willem!
  4. Mieke Dankers:
    13 september 2021
    Hoi Willem, wat leuk om zo met je mee te mogen reizen en indrukken te krijgen van hoe mooi en soms ook zwaar de tocht is.
    Pas dag 6 en al zoveel meegemaakt, tot en met politiebegeleiding.
    Nog vele mooie dagen gewenst.
  5. Frans en Tilly:
    13 september 2021
    Bijzonder en mooi om te lezen Willem.
    Dank dat je dit met ons wilt delen.
  6. Leonie Brok-Elfering:
    13 september 2021
    Lieve schat, het was zo fijn, zo samen te delen. Trots op jou, hoe jij je verwerken kunt toelaten en delen. Een belangrijk beleven voor ons allebei. Dat je vannacht maar lekker mag slapen...
  7. Henny:
    13 september 2021
    Bonsoir Willem, Wat goed zeg dat de politie je / jullie zo goed helpt. ( vroeger was het al "de politie is je beste vriend ") ......Sterkte om om te gaan met alles......en ook sterkte, maar dan op een ander vlak, om de 2 lange dagen te lopen, 27 en 29 km, het is niet mis hoor ! Succes met alles en ondanks de lengte, tóch...kalm aan !!! Bonne nuit.
  8. Annemiek en Theo Legius:
    13 september 2021
    Hallo, vanaf nu is de omgeving helemaal nieuw voor je, dus genieten maar.
    Ook je tempo is prima je moet tenslotte ook de tijd krijgen om van de mooie dingen te genieten. Weer een mooi filmpje, je emotie was nog te zien op de eerste beelden.
    Wandel ze!
  9. Frans en Marianne:
    13 september 2021
    Wat een diep ontroerend reisverhaal, Willem. Het heeft ons zeer geraakt. Bedankt dat je het hebt willem delen, we voelen ons een beetje reisgenoot....prachtige beelden. Fijn vervolg van je tocht, Willem!
  10. Anneke:
    13 september 2021
    Bijzonder Willem dat je het moment uit 2019 kan herbeleven in 2021. Ook dat je dit wilt delen. Het Heeft een louterende werking lijkt me. En nu toch maar mooi weer doorgaan…… daar is kracht en moed voor nodig. 🙏🙏
  11. Jenneke:
    14 september 2021
    Willem, ik lees jouw dagverslagjes met groot genoegen. Ik reageer door de bank genomen niet. De aflevering van dag 6 noopt mij het nu toch te doen. Het raakt een mens in het hart als iemand - jij! - de emoties en de verwerking van zo'n trauma zo kan verwoorden. Eenvoudig maar doeltreffend! Fijn dat je Leonie daarin ook zo betrekt.
    Het ga je goed!
  12. Caroline Chamboné:
    14 september 2021
    Wat goed en ontroerend om te lezen Willem!
    Hetnwas ook niet niks..heerlijk die steun van je vrouw en andere dierbaren. Zo belangrijk.
    Een hele goede en louterende reis gewenst, lieve groet,
    Caroline. 🍀🍀🍀
  13. Hans & Mary:
    14 september 2021
    Willem het is geweldig wat je doet .
    We hebben veel respect voor je !!!
    Hou vol !!!
    Lieve groet , Hans & Mary