Dag 8 Mijn rug had alvast een rustdag (145 km)

15 september 2021 - Logroño, Spanje

Nou deed ik gisteren erg neerbuigend over de kleine rugzakjes. Maar ik voelde mijn rug goed. Het zou een van de langste afstanden worden en Maria was graag bereid om het uit te leggen. Je hangt er een envelopje aan met de naam van de herberg waar hij naar toe moet, vijf euro  er in en klaar. Ik moet als oude man naar mijzelf luisteren.... Mijn ziel zei nee en mijn rug zei alsjeblieft. Ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Het was loodzwaar.

Twee heel indrukwekkende momenten:

Om 6:00 was het buiten los Arcos stik donker. Geen omgevingslicht. Het was een hemel met miljoenen sterren. De camino wordt vanaf Karel de Grote al geaccosieerd met de melkweg. De weg onder de sterren. Ik begrijp nu waarom.

Een tweede moment was later op de dag. Ik zag op de kaart dat de asfaltweg om de berg heen ging. Het camino zand- en rotspad recht omhoog en aan de andere kant recht omlaag. Ik ben langs de asfaltweg er omheen gelopen. Langer qua afstand maar zeker voor mij veel korter in tijd.

Bijna geen auto's. Lange tijd dood- maar dan ook doodstil. Heel indrukwekkend. Ooit eerder gehoord in Ierland.

's Middags werd het bloedheet. Uren lopen vlak langs een drukke autoweg. Niet prettig.

Om drie uur was ik in de Alberge. 9 uur lopen met kleine pauzes. Alles doet zeer. Morgen krijgt de rest van mijn lijf ook een rustdag.

Mijn loopmaatje Peter heeft muziek aangeleverd. Daar vertel ik later nog over.

1. Margo Crombach:
    15 september 2021
    Wat verstandig van je, fijn dat er daar mensen zijn, die met je meedenken en zich inleven. Was je was trouwens droog voor je moest inpakken? Rustig aan morgen.
  2. Frans en Marianne:
    15 september 2021
    Dag Willem, zo gegund die rustdag en wat ongelofelijk knap wat je tot nu toe gepresteerd hebt, want het is echt een super prestatie zeg. Mooi wat je vertelt over de stilte van Ierland, hebben wij een paar jaar geleden daar ook gehoord... de stilte.....heerlijk hé. Rust lekker uit en we zien reikhalzend uit naar jou volgende reisverslag. Liefs van ons ! Frans en Marianne
  3. Clemens Crombach:
    15 september 2021
    Willem, nu was het weer een Maria die het beste met een mens voorheeft en goede raad geeft. Dat hebben we meer gezien : onze Lieve Vrouw van Goede Raad. Fijn dat je morgen een echte rustdag hebt om " broeder ezel " te laten ontspannen en ook je geest op een pauze te trakteren. Groet van Clemens
  4. Rien van de Koolwijk:
    15 september 2021
    Beste Willem,, als nieuwkomer in het appartement encomplex Meerrijk ken ik jou pas sinds heel kort
    en mag ik meegenieten van jouw prachtige verhalen. Bedankt daarvoor.
    Het meest indrukwekkende vind ik nog jouw spontane manier van reageren op alle voorkomende situaties en jouw grenzeloos enthousiasme . Met deze instelling wordt de zwaarste bagage vederlicht en zie ik jou na deze rustdag monter verder marcheren het gestelde doel tegemoet . Veel succes en hartelijke groet ,
    Rien
  5. Mariet&Jo Goossens:
    Beste Willem,
    We volgen je verhalen met veel plezier. Knap hoe je met de omstandigheden weet om te gaan. Ook goed om te merken dat je steeds beter in staat bent om grote afstanden op een dag te lopen. Succes voor de verdere etappes. Geniet van je rustdag.
    Mariet en Jo
  6. Merel:
    16 september 2021
    Wow! Wat een tocht gisteren! Ik snap waarom je me liet weten dat je doodmoe was… Vandaag lekker rusten! 😘😘😘😘😘
  7. Marian van de ven- van dartel:
    16 september 2021
    P.S. zag ik daar de wijnmachine heel vlug voorbij komen?
  8. Marianne v Daal:
    16 september 2021
    Bedankt Willem, voor je prachtige filmpjes en verhalen en wat fijn om je weer zo te kunnen volgen en met je mee te genieten.
    Goed om te zien dat je je hier zo gelukkig en blij bij voelt.
    Ik kijk weer uit naar het volgende filmpje.
    Lieve groetjes van Marianne