Dag 29 Cruz de ferro (565,5 km)

6 oktober 2021 - Molinaseca, Spanje

Wat een heerlijke herberg vannacht. Een ruime slaapkamer. Bedden flink uit elkaar. Omdat het koud was ging de kachel aan, heerlijk ouderwets. Internationaal gezelschap. Letten op elkaars rust met licht en geluid. Heerlijk geslapen tot zeven uur.

Cruz de ferro vandaag. Ik keek daar erg naar uit. De plek waar je je lasten los laat. Achterlaat. De meesten doen dat door een steen mee te nemen van huis en die hier achter te laten. Mijn steentjes die ik de vorige keer meekreeg had ik achter gelaten in het kapelletje bij het ziekenhuis. Zie dag 18 en 19 van de eerste reis: Hopital de Navarra.

Het is zeker ook een plek dicht bij de hemel. Frans schrijft dat. Letterlijk zo hoog maar ook figuurlijk. Veel last ervaren mensen wanneer ze lieve dierbaren verliezen. Dat is hier te lezen op steentjes. Het meest raakt  me een kinderschoentje hoog aan de paal.

Thomas is met zijn drown bezig. Voel wat ergernis op deze heilige plek. Toch als ik met hem aan de praat kom en hij vertelt voor wie dat filmpje is bedoeld, dan ontroert dat. Ik ben er een uur. Het is een heilige plek.

Maak foto's van mensen die daar om vragen. Alois met zijn camper staat er, we zwaaien.

De klim viel erg mee. Ik kan merken dat mijn conditie erg vooruit gaat. Ik stond er voor ik het in de gaten had. Maar naar beneden vind ik lastig. Niet te snel weet ik, die blessure is over en dat mag zo blijven.

Het zijn prachtige vergezichten vandaag. Kom regelmatig Nederlandse Kim tegen. Gisteravond in de herberg een mooi driegesprek met haar en Koreaanse Emma (my name is Lee, but Emma is my Christian name, that's better in Europe). Emma doceerde ethiek op een middelbare school in Korea. Kim is makelaar In Nederland en boeit het thema.

Uiteindelijk ben ik om 15:00 in mijn hotelkamer. Helemaal voor mij alleen. Eten gekocht in de winkel. Lekker gedouched. Ik kom mijn kamer niet meer af.

Het filmpje is Dag 29 Molinaseca

1. Leonie Brok-Elfering:
    6 oktober 2021
    Lekker uitrusten dan! Het is verdiend!
  2. Marijke:
    6 oktober 2021
    Dank je wel, lieve Willem, voor de mooie foto van het Cruz de Ferro. Voor mij ook heel dierbaar nadat ongeveer 10 jaar geleden een lieve vriendin mijn steen daar neerlegde. Het hielp mij toen al, na haar bericht: "de steen ligt er". Ook al kon ik toen niet vermoeden hoe alles verder zou gaan. Zo bijzonder, een plaats waar zo veel kracht vanuit kan gaan. Veel liefs
  3. Caroline Chamboné:
    6 oktober 2021
    Dat beeld lijkt me enorm indrukwekkend.
    Zo wordt verdriet een beetje meer tastbaar..🌾
    Mooi om dat zo samen te beleven.
    Heel zinnig. Succes met alles!
  4. Gerard en Marie-José:
    6 oktober 2021
    Mooi filmpje met rustgevende muziek.
    Dit zijn niet echt wandelpaden! Rust maar goed uit na deze pittige wandeldag.
  5. Annemiek en Theo Legius:
    6 oktober 2021
    Inderdaad een mooi filmpje, Willem ik wil je een tip geven, als je tijdens het lopen naar beneden gaat, moet je wat zigzag lopen dan heb je niet zo'n last van je benen.
    Probeer maar, een beetje slingerachtig lopen.
    succes
  6. Willem:
    7 oktober 2021
    Dat werkt idd heel goed op het asfalt heb ik gemerkt. Maar zoals Marie-José terecht opmerkt dit zijn geen wandelpaden meer. Klauterpaden misschien wel, ik ben dan al blij als ik mijn voet ergens neer kan zetten zonder uit te glijden. Maar op andere momenten neem ik het ter harte hoor.