Dag 38 Alle uitersten komen voorbij ( 765 km)

15 oktober 2021 - O Pedrouzo, Spanje

Rare dag hoor.

Een Amerikaanse die ik al vaak ontmoette op de slaapzalen is ook op pad. I follow you. I don't know the direction. Ik weet al veel van haar. Bijvoorbeeld dat ze samen met haar man een headhunters bedrijf heeft. Daarom gaan ze nooit tegelijk op vakantie. En nu weet ik binnen 15 minuten waarom ze niet in restaurants eet, welke zalm in de winkel wel goed is en waar je die dan kunt kopen. Welke wijn ze drinkt, wanneer ze terug vliegt... Waarom ze veel proteïnen eet.... Als we flink omhoog gaan zegt ze dat ik mijn eigen tempo moet lopen, zij gaat niet zo vlug. Ik ook niet als ik almaar blijf praten maar dat zeg ik niet hardop natuurlijk. Ik protesteer niet en zie haar niet meer terug. 🙈

De jongens lopen nu in groepjes bij elkaar. Soms rennend. Vaak een grote Spaanse vlag. Een muziekversterker met popmuziek. Soms lopen daar wat meiden omheen en dan wordt er ook meegezongen. Als zo 'n groep een groep volwassenen Spanjaarden inhaalt en tegelijk wil een groep veel te hard rijdende pelgrimerende mountainbikers inhalen dan is het chaos. 20 minuten later loop je weer alleen soms een half uur alleen met het geluid van vogels en water dat van de bomen druipt en je eigen gedachtes. Het blijft lang mistig, in het bos klinkt het als een regenwoud.

In O Pedrouzo schijnt de zon uitbundig en staat een grote bus te wachten. Die brengt alle scholieren naar een centrale slaapplaats. Morgenvroeg worden ze hier weer afgezet voor de laatste etappe.

Onderweg is er veel luddevedut. Meiden die elkaar troosten vanwege de onbeantwoorde liefde. Ik vul dat natuurlijk in. Maar in Nederland ziet dat er dan zo uit. Heerlijke tijden maar wat vermoeiend.

Morgen wordt de hele dag regen verwacht. OK. Regenkleding niet voor niets meegesjouwd. En dan nog 19 km. Wat raar om te beseffen en al die weken  terug te kijken. Kijk er naar uit morgen. In ieder geval vroeg op pad....

Er is geen filmpje vandaag. Ik heb alleen de regen in het bos opgenomen, het geluid er van. Beetje weinig voor een filmpje.

1. Margo Crombach:
    15 oktober 2021
    Ik had je voor dat laatste stuk toch wel beter weer toegedacht.
  2. Willem:
    15 oktober 2021
    Om aan te komen bij de Kathedraal misschien wel. Maar met alle regen die er niet is gevallen ben ik toch tevreden.
  3. Marga:
    Hoezo Willem,
    Echt de laatste dag en dan in Santiago? Dan nog stukje lopen om vervoer naar huis te nemen?
    De tijd is gevlogen! Liefs.
  4. Willem:
    15 oktober 2021
    Maandag loop ik nog vier dagen verder naar Finisterra. Volgende week zondag ben ik dan weer thuis. Een beetje uitlopen dus.
  5. Peter:
    15 oktober 2021
    Wauw, de laatste (kilo)meters. Zal hoe dan ook bijzonder zijn!! Geniet ervan op je eigen manier!!
  6. Clemens Crombach:
    15 oktober 2021
    Toch wel stoer om 19 km door de regen te lopen, Willem. Maar de natuur moet ook drinken. Op naar het einddoel en dan rust. Groetjes van Clemens.
  7. Elise E:
    15 oktober 2021
    Gezegend zij het laatste loodje :-)
  8. Niek:
    15 oktober 2021
    Ik heb een weekje geen verhalen gelezen en dan ben je er ineens bijna! Zojuist een hele serie achter elkaar gelezen. Wat een bijzondere ervaring moet dit zijn en wat past het goed bij jou, al die kleine en grote ontmoetingen, al die mensen onderweg. Mooi Willem dat je ons laat meegenieten. Ik ben benieuwd hoe je morgen de aankomst ervaart.
  9. Sanneke:
    15 oktober 2021
    Ik proef meer ingetogenheid bij je de laatste dagen. Meer naar binnen, minder naar buiten. Je hangt het deels op aan wat je tegenkomt aan mensen. Hoe voelt het bij jou zelf?
    Wellicht hoort het er ook bij, dat het nodig is om zo'n mooi avontuur ook weer af te kunnen sluiten.
    Hoe is het met je eigen luddevedut (van de camino dan :-)) versus heimwee (naar huis)? Ga je het avontuur missen? Hoe voelt het om weer naar huis te keren naar zo'n hele reis? Dat soort vragen heb ik :-)
  10. Willem:
    15 oktober 2021
    Ga ik zondag of maandag wat over over vertellen. Misschien komt het ook omdat er in verhouding veel minder lange afstands pelgrims zijn? Daar loop je toch een andere camino mee denk ik.
  11. Henk:
    Guillermo,
    Te conocí en la clase de español. Compasión por tu camino, mañana Santiago, gracias por dejarme vivirlo.
    Enrico
  12. Hans & Mary:
    15 oktober 2021
    Geweldig dat je dit presteert en er nog een stukje aanbreid.
    Hoop je weer snel in onze lift te zien .
    Groetjes , Hans & Mary
  13. Gerard:
    15 oktober 2021
    Succes met de laatste loodjes Willem. Het zal daarna wellicht even afkicken zijn. Al die tijd er zo naar uitgekeken en naar toegewerkt. En dan ben je er ineens. Geniet ervan.
  14. Anneke:
    15 oktober 2021
    Morgen de laatste etappe naar Santiago. Lijkt me een vreemde gewaarwording Willem. Je hebt hier zo naar toe geleefd en gewandeld. Nu is het bijna zover…… Nog eventjes geduld. Het zal veel los maken lijkt me.
  15. Greet Elfering:
    15 oktober 2021
    Het arriveren in Santiago zal veel bij je teweegbrengen denk ik. Sterkte, Willem!
    Hartelijke groet
    Greet
  16. Geertje Tobé:
    16 oktober 2021
    En dan is het bijna zover.
    Bijna op het eindpunt.
    En wat heb je veel beleefd en wij op afstand ook. We hebben mee kunnen voelen en mee kunnen beleven. Heel hartelijk bedankt voor het willen delen. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
  17. Nelleke:
    16 oktober 2021
    Willem wat vliegt de tijd en wat raak ik ontroerd door je mooie verhalen.
    Geniet van de laatste dagen maar vooral van je aankomst in Santiago. Ik kijk ondertussen uit naar je laatste beschouwingen en de antwoorden op Sannekes vragen.
  18. Willem:
    16 oktober 2021
    Fijn Nelleke. Daar kom ik de volgende dagen nog zeker op terug. Het wordt weer stiller tot aan Finisterra. Tijd voor reflectie en vooruit kijken.
  19. Marga:
    16 oktober 2021
    Zaterdag : Hiep, hiep hoera! Je bent in Santiago. Euforie? Geweldige prestatie man! Indrukwekkend. 👌👍😘