Dag 42 Fisterra of helemaal uitwandelen?

19 oktober 2021 - Olvera, Spanje

Finisterra in het Spaans maar hier staat het overal in het Galicisch. Het einde van de wereld. In het huidige tempo kom ik daar donderdagmiddag aan en vrijdagmorgen heb ik de bus van half negen naar Santiago. Ik ben ook wel uitgelopen merk ik. Ik geniet er wel van maar ik ben liever wat extra tijd in Fisterra. Ik heb morgenavond daar geboekt dus ga ik zien of ik morgenmiddag een bus kan vinden.

Die gestolen kilometers van het begin heb ik ook wel ingehaald al heb ik daar niet echt last van.

Vanmorgen toch maar gewacht op het ontbijt. Er zijn voorlopig geen winkels of bars. Aan het ontbijt zit ik met Rima en Matas. Moeder en zoon, sloveens. In de eerste week heb ik ze al ontmoet. De moeder was erg toegankelijk maar de zoon toen onbereikbaar gesloten. Gisteravond zat hij uitgebreid te kletsen met medepelgrims aan een andere tafel. Ik vertelde dat het verschil met 5 weken geleden zo opviel. Hij groeide en begon te vertellen. Volgend jaar probeert hij vrienden mee te krijgen om weer te lopen. Het werd een prachtig gesprek over de camino en wat het met beiden maar ook samen gedaan heeft. Hun rondje Fisterra en Muxia zit er bijna op. Ze lopen vandaag terug naar Santiago en vliegen morgen naar huis.

Regelmatig uitzicht op het stuwmeer van Fervenza. Het kerkje op de foto 'Iglesias de san Nicolás' stond daar in het dal. Is afgebroken en opnieuw opgebouwd in Palas de Rei.

Iglesias de san Nicolás

Onderweg haalt Lorena mij in. We hebben eerder samen gelopen en contact  gehad, elkaar ook af en toe gezien. Nu zit ze er door heen. Het huilen staat nader dan het lachen. Ze is moe en de rugzak is zwaar. We raken aan de praat. Ze vindt het fijn om samen een stukje te lopen. Haar prachtige lach komt terug. We ploeteren de voor mij laatste klim omhoog. In mijn herberg hebben ze schepijs heeft ze gelezen. Ik trakteert haar op ijs en zij mij op een alcohol vrij pilsje. Morgen loopt ze zonder rugzak. Dan kan ze donderdag in Fisterra zijn. We spreken af dat we uitzien naar elkaar op het strand tegen half acht in de zonsondergang te kijken. Met een blije lach stapt ze verder. Tien kilometer naar beneden.

Lorena

Ik heb een heerlijke herberg. Veel ruimte en lucht. Ik ga zo kijken van waar ik morgen een bus kan nemen en hoeveel kilometer mijn slotwandeling dan wordt.

Het filmpje van vandaag

1. Marga:
    19 oktober 2021
    Je verlangt vast ook naar jouw geliefden 🥳. Je bent zelfs uitgelopen, meld je 😅!
    Goede bus-en treinreis!
  2. Margo Crombach:
    19 oktober 2021
    Goed hoor. Genoeg is genoeg en het moet ook leuk blijven. Kom je niet helemaal afgepeigerd thuis. Iedereen blij.
  3. Paula Searle:
    19 oktober 2021
    Uitgelopen? Heel begrijpelijk maar wat een wereldreis heb je afgelegd! De inkeer maar ook de verbroedering zijn tastbaar. Hoe jecokk verder gaat het zal goed zijn.
    Geniet van de laatste dagen daar en voor straks een behoude thuisreis
  4. Marijke:
    19 oktober 2021
    Het is mooi geweest. Het was fantastisch overweldigend, heel veel positieve bagage voor de rest van je leven. En nu nog genieten van Finisterra, maar daarna weer gauw terug naar huis en al je lieve vrouwen: 1 echtgenote, 3 dochters en 1 kleindochter. :)
  5. Geertje Tobé:
    19 oktober 2021
    Als je de hele dag loopt en tussen pelgrims leeft, dan is het gemakkelijker om fijne gesprekken te hebben dan in Nederland in de Lidl of tijdens andere bezigheden. Hier moet je er op bedacht zijn, anders laat je de momenten voorbij gaan. Maar ze zijn er wel. Onverwacht, als verrassende cadeautjes.
  6. Frans en Marianne:
    19 oktober 2021
    Wat heb je een prestatie geleverd, Willem! Zo knap en je hebt al die dagen zo het gevoel gegeven dat we met je meelopen...keek steeds uit naar je ervaringen en bijzondere ontmoetingen. Kan me er iets bij voorstellen dat, als je je doel bereikt hebt je het gevoel geeft van zo dat hebbik toch bereikt. Deed me een beetje denken aan de dienst op Kerstavond en dat je je dan moet opladen voor weer een dienst op Kerstmorgen....
    Bedankt Willem en wat zal het ook weer mooi en bijzonder zijn om na die vele dagen weer thuis te zijn. Lieve groet Frans