Dag 13 San Juan de Ortega

20 september 2021 - San Juan De Ortega, Spanje

1. Marijke:
    20 september 2021
    Prachtige film Willem en heel goed hoe je het nu aan het aanpakken bent. Gewoon goed luisteren naar je lichaam en het lopen gaat lukken de komende weken. Niet meer op je schouders nemen dan goed voor je is (letterlijk). Dan blijft er ook veel tijd over voor de psyche en alles wat je daarin moet verwerken. Zo komt ook dat goed. En die kerk............... tja, wat zal ik ervan zeggen. Mijn moeder had er al niet veel meer mee en zag alle tekortkomingen maar al te goed. Of het nu over kort geleden, de vorige eeuw of eeuwen geleden gaat: er had zoveel anders gemoeten om nu nog respect voor de kerk op te kunnen brengen. Het is wat het is. Zo jammer dat er zoveel kwaad over de wereld is uitgestort uit naam van vele diverse geloven/religies. Maar met jou komt het allemaal goeds. Veel liefs.
  2. Herma Verspaandonk-Brok:
    21 september 2021
    Willem,
    mijn moeder, jouw tante Gonnie, was altijd eerlijk en recht voor zijn raap. Van jong meisje af aan was ze al zeer gelovig, op zondag 2x naar de kerk, de mis in de ochtend, het lof in de middag. Elke “planken” zondag, en elke Mariaviering.
    Hoe ouder ze werd en hoe meer ze geconfronteerd werd met “kerkse” zaken die voor haar gevoel niks meer met verhaal van God/goedheid te maken hadden, hoe meer zij zich van de kerk afkeerde. Maar je kwam niet aan haar diepe en oprechte geloof. Als iemand negatief daarover deed dan zei ze “de kerk kan me gestolen worden met al die huichelarij, maar mijn “geleuf “ dat vat niemand mij af!” Dat is de kern denk ik.

Liefs, Herma
  3. Willem: