Dag 10 Wat maakt je zo gelukkig? (176 km)

17 september 2021 - Nájera, Spanje

Profiel dag 10

Er is routine. Half 6 de wekker. Alles is 's avonds al ingepakt. Water is geregeld. Om 6:00u loop ik door een donkere stad. Hier en daar een medepelgrim. 28 kilometer vandaag met een pijnlijk scheenbeen. Gisteren enorm liggen worstelen met mijn principe: alles lopen en alles zelf dragen. Als ik inclusief drinken 10 kilo draag gaat het fout vandaag . Als ik nog een keer gebruik maak van de bagageservice misschien niet. Leonie geeft de doorslag.

Het werd een heerlijke dag. De pijn werd niet erger. Er was op die 28 km halverwege maar één dorpje om water bij te tanken. Dus ook een klein ontbijtje mee. Voor het eerst heb ik op kunnen lopen met anderen. Het was bloedheet. Ik was om  14:00u in de herberg. Uiteindelijk heb ik 31.5 km gelopen vanwege een wegafzetting/omleiding.

Leonie vroeg of ik na wilde denken waarom ik me zo gelukkig voel. Het straalt er blijkbaar van af, maar ze daagde me uit om daar woorden aan te geven. Daar loop ik al uren over na te denken. Een heleboel redenen bestaan thuis ook. Heerlijke kinderen, mooi gezin, genoten van onderwijs, werken in de kerk en bij Amarant. Genieten van onze zeilhobby. Zoveel lieve vrienden en warme contacten. En dan een vrouw uit duizenden die steeds rake dingen zegt, vraagt, ziet en benoemd.

Daar hoef ik de Camino niet voor te lopen.

Wat straal ik dan nog meer uit dat zo opvalt? Daar net met Bart, jonge sterke Hollandse 40-er over zitten nadenken. Wat maakt de Camino zo speciaal voor hem, voor mij?

Dat antwoord heb ik vandaag nog niet, maar het is wel een tricker waar ik op terug kom.

Op kunnen lopen met nieuwe anderen. Een maakte heel veel indruk. Xandra uit Californië, bijna 70. Zoon en schoondochter wonen en werken nu drie jaar in Amsterdam. Sinds 1.5 jaar oma van Mees. Ze is met een groep, maar kan niet tegen al dat gepraat. Daarom liep ze alleen. Ze is 'minister' geweest in de kerk. Missionaris in Ethiopië en Afghanistan. Het verhaal liep in delen zo gelijk op dat je allebei in een spiegeltje kijkt. I feel blessed. Zo nam  ze na anderhalf uur afscheid. Ik ook.... (En anderhalf uur mijn scheenbeen niet gevoeld).

Ik kijk recht omhoog naar een enorme steile berg. Het barst van de oeverzwaluwen.

Morgen uurtje later op. Het is maar 21 km. Moet je mij horen.

1. Sanneke:
    17 september 2021
    Heerlijk verhaal weer! Zo blij voor jou. Ik zou wel even door een fysiotherapeut naar je scheenbeen laten kijken. Dat kan zomaar een nare blessure worden. Met blessures kun je beter niet doorlopen op de camino... Dikke kus!
  2. Anneke:
    17 september 2021
    Wat een mooie ontmoetingen heb je onderweg Willem. Heerlijk om zo verhalen en ervaringen met elkaar te delen door samen een stukje op te trekken. Je geniet er zichtbaar van. Ga vooral zo door!
  3. Marga:
    17 september 2021
    Lieve Willem, ik vind het heel leuk en spannend je te volgen. Ik kan me de vragen van Leonie ‘ wat maakt je, naast je gezin, kerk, vrienden, nu zo gelukkig?’
    Je ervaart wellicht meer zingeving, spiritualiteit of hoe je het ook wil noemen!?
    Je ontmoet andere zinzoekers, dat is natuurlijk heel aantrekkelijk om mee in gesprek te gaan!
    Benieuwd hoe het je verder vergaat! Liefs.
  4. Gerard en Marie-José:
    17 september 2021
    Dankzij de vraag die Leonie jou gesteld heeft, krijg je nóg meer inspiratie om verder te lopen en om daarover na te denken. En al lopend zal
    deze vraag vanzelf een antwoord krijgen. Lieve groetjes van ons.
  5. Annemiek en Theo Legius:
    17 september 2021
    Wat goed Willem, je hebt je gestolen km's van het oponthoud met politie,
    zonder erg weer gelopen door de wegafzetting omlegging.
  6. Clemens Crombach:
    17 september 2021
    Fijn dat je je zo gelukkig voelt, Willem. Ik denk dat het inderdaad heel moeilijk is om de reden vzn dat geluk onder woorden te brengen. Geluk neemt je helemaal in zich op op een voor jou weldadige manier. Ik wens jou voor morgen een goede wandeltocht met minder kilometers dan vandaag. Groetjes van Clemens
  7. Herma Verspaandonk-Brok:
    17 september 2021
    Goed advies van Sanneke Willem, laat er even naar kijken. Klacht lijkt op een shin splint. Goed te behandelen met een paar behandelingen, maar een ellende als je er te lang mee doorloopt. Komt vaak voor bij overbelasting door bijv landurig wandelen/hardlopen en dergelijk. Overbelasting van het onderbeen. Je moet wel kunnen blijven “shinen “ natuurlijk 😁
    Liefs, Herma
  8. Jolanda Donders:
    17 september 2021
    Bij de tweestrijd om alles zelf te dragen en alle kilometers te lopen mag ik je wat wijze woorden van Bart mee geven die hij destijds ook van iemand heeft gehad.
    Enjoy the Camino, don't suffer.
  9. Geertje Tobé:
    18 september 2021
    Vrijheid en los van alles. Geen tv etc
    Stilte, de adem van God ❤️
  10. Peter:
    18 september 2021
    De titel van je verhaal was voor mij al een goede reden om je verhaal te gaan lezen. Prachtig verwoord Willem!!! Blijf zo gelukkig!!!!
  11. Kim Wesselink:
    24 september 2021
    Wat lees ik jouw stukken toch graag, Willem. En wat raken jouw woorden mij (nog steeds). Prachtig dat je deze uitdaging wederom aan gaat. Je bent een mooi mens. En dan Leonie. Ik heb zelden zo'n lieve en oprechte vrouw ontmoet. Jullie zijn een prachtstel en een voorbeeld voor velen. Blijf gelukkig samen! Liefs uit Albergen.
  12. Willem:
    27 september 2021
    Ik word er verlegen van.☺️