Dag 25 Ruzie, lopen, wassen en naar de kathedraal. (448 km)

2 oktober 2021 - León, Spanje

Wat schrijf ik ook al weer dat ik me zachter voel? Gisteravond was ik dat even vergeten. Grote slaapzaal met 16 stapelbedden. Ik was op tijd en zocht een bed bij de balkondeur, om verzekerd te zijn van frisse lucht 's nachts. 29 bedden zijn bezet. 4 balkondeuren.

Loopt er een grijze Spanjaard, leeftijdsgenoot schat ik, de hele middag in zijn onderbroek op en neer tussen badkamer en bed in de hoek. Die wil om 21:00 de balkondeuren dicht. Hij wijst op zijn keel,'mal, mal' duidt hij. Dan trek je de deken goed over je heen maar die deur blijft open zeg ik. In het Nederlands en de rest bemoeit zich er niet mee. Hij begint een hele tirade en doet de deur dicht. Ik laat hem even tot hij in bed ligt. Doe het zonnescherm zover naar beneden dat er geen vliegen in kunnen maar wel lucht. Zet de deuren open en schuif mijn stapelbed iets op zodat de deur niet meer dicht kan. Gevloek uit de hoek. Denk ik, want ik versta het niet. Uit een ander bed klinkt een flinke uitval en hij zwijgt. Ik krijg wat duimpjes uit verschillende bedden en heb een heerlijke nacht. Was als eerste weer weg, wordt misschien vervolgd als ik hem weer tegen kom...

Prachtige sterrenhemel tot 7:00u. Dan trekt de lucht dicht. Als ik even aarzel, er is keuze in de route: langs de n-weg of een omweg door stiller gebied, komt er een pelgrim voorbij. Hé Marjan!

We lopen samen op tot we koffie vinden en het licht is geworden. Haar tempo gaat daarna omhoog. Ze is op de fiets naar Santiago vertrokken vanuit Hulst. Maar dat was toch een eenzaam bestaan. Tentje op een camping. Nauwelijks praat en dat laatste mistte ze. In Najera heeft ze de fiets naar huis gestuurd, een rugzak gekocht en nu geniet ze echt van haar sabatical.

Ben weer vroeg. Check in bij de herberg en ben om 12:00u in de mis in de kathedraal. Een kapel onder de toren. Er is een huwelijk in de kathedraal zelf.

Wasje doen. Volgende keer toch zien te combineren met anderen. 2 kg in een machine voor 15 kg is natuurlijk overdreven. Maar ik ben nu de enige in de 'Lavenderia'. Twijfel of ik hier morgen blijf of een kleine etappe doorloop. Dat hangen is ook niets.

(Zie ook het filmpje Dag 25 Léon)

1. Clemens Crombach:
    2 oktober 2021
    Voor een oververhitte Spanjaard is frisse lucht toch zeker zeer welkom. Gelukkig heb je een heerlijke nacht gehad schrijf je. Dus de boze Spanjaard heeft zich er letterlijk bij neergelegd dat de balkondeuren open bleven. Groetjes van Clemens
  2. Willem:
    2 oktober 2021
    Ik denk dat ie van een andere Spanjaard te horen kreeg dat hij zijn mond moest houden. Daar leek het op.
  3. Frans en Marianne:
    2 oktober 2021
    Ik zal Sinterklaas eens op hem afsturen! Moet ie in de zak....Ja zo kom je ook wel eens irritante figuren tegen Willem. Mooi vervolg gewenst van je pelgrimstocht!!
  4. Willem:
    2 oktober 2021
    Tja jij kijkt met mijn ogen. Maar voor hem ben ik natuurlijk die Verwaande Hollander die de dienst komt uitmaken in zijn land.
  5. Henk:
    3 oktober 2021
    Mooi allemaal Willem, Leon al. Het gaat hard. Vallen de noten en kastanjes al?
    e Ultreia
  6. Marian van de ven- van dartel:
    3 oktober 2021
    Wat een mooi filmpje weer Willem,
    bedankt dat je ons dat allemaal kunt laten zien.
    Ja in Leon is altijd wat te doen. bij ons was er een hele leuke Harmonie
    met een jongetje van rond de tie jaar erbij. Zo leuk!
    je gaat goed zeg. meer kilometers per dag als wij, wij deden maar 22 gemiddeld. Ga zo door!
  7. Annemiek en Theo Legius:
    3 oktober 2021
    Wat een vervelende Spanjaard, kan we voorstellen dat je frisse lucht nodig had. Was erg druk daar, maar zo te horen al dagen heb je wel een paar wonderschoenen gekocht.
    De filmpjes die we weer te zien kregen daar genieten wij ook van, dank daarvoor. Willem hoeveel km's heb je nog te gaan?
  8. Willem:
    3 oktober 2021
    Hoeveel km nog? In de filmpjes komen regelmatig de paaltjes voorbij. Vandaag onder de 300 gekomen. Nu 290 denk. Naar Santiago, maar ik wil nog 120 km verder naar Finesterre.
  9. Annemiek en Theo Legius:
    3 oktober 2021
    Dan ben je op dit moment op de helft van je doel!
    Wij kunnen je alleen maar de kracht en doorzettingsvermogen wensen om dit doel te bereiken. Toi, toi, toi !