Cirkelen rond de Camino del Norte en de Camino Inglesh Dag 2

11 oktober 2022 - A Coruña, Spanje

Twee chauffeurs om de rit van 23 uur in eens te kunnen maken. Een hoop gemopper om me heen want de laadpunten voor de mobieltjes werken niet en er is geen WIFI internet in de bus. Daar maakt Flixbus wel reclame mee. De heren zijn wel wat gewend. Het lijkt van ze af te glijden en de bus vertrekt keurig op tijd. De heren rijden om en om 5 uur. Bordeaux, Irun (grens met Spanje) San Sebastian, Bilbao, Santander, Oviedo, A Coruña, Santiago, Vigo, Braga en Porto.

Gelukkig is de bus niet zo vol. Wie alleen is heeft 2 plekken en kan breed hangen. De anderen hebben elkaar om te hangen. Zo gaan we de nacht in. Frankrijk is stil. Veel benzinestations zijn gesloten. Elke paar uur een stop van 10 minuten.

Met hazeslaapjes de nacht doorkomen. Het valt naar omstandigheden mee. Mijn billen zijn beurs. Niet erg, daar hoef ik morgen niet op te lopen.

In een obscuur gebouwtje wordt binnen getankt. het voelt een beetje raar. Chauffeur moet een trap op naar een kantoortje, deur gaat op een kier en een pyjama tekent een papier af en we kunnen weer verder.

Als de nacht optrekt zijn we in Spanje. Het voelt als thuiskomen. En... we rijden de hele ochtend langs de Camino del Norte. Regelmatig kruist het pad van de Camino de snelweg en met grote regelmaat prachtige uitzichten op zee. "Wil je eigenlijk uitstappen", vraagt Leonie "en verder lopen?" Toch niet, het is hier flink zwaarder dan morgen in Portugal. Nee dus, maar prachtig is het wel om in de sfeer te komen.

We hebben een stop voor lunch, kan ik mooi mijn verhaal schrijven. Straks in de bus na de lunch kijken of ik wat opnames kan verzamelen voor het filmpje. Vanavond zal daar niets meer van komen. Ik verwacht dat ik pas tegen 20:30u in mijn hostel zal zijn en kapot.

De bus doet zelfs Coruña aan waar pelgrims met een boot aankomen om naar Santiago te lopen: de Camino Inglesh. Hé de beide chauffeurs worden hier afgewisseld door één nieuwe die de laatste 4 uur qua rijtijdenwet alleen kan afmaken natuurlijk.
Ik ga ze nog even bedanken voor de veilige rit. Het wordt op prijs gesteld.

Gisteravond werd er hier en daar uren gebeld. Ik denk dat de mobieltjes leeg raken, het wordt stiller. Op elke stopplek stappen mensen uit en komt er niemand bij. Dat zal later in Santiago wel veranderen. Veel pelgrims gaan na de voettocht naar Porto om vandaar naar huis te vliegen verwacht ik. We zullen het zien.

Dat filmpje vandaag wordt niets. Mijn hoofd kan registreren hoe mooi het hier is. Maar het lukt me niet om dat met de camera ook te registreren. Het ziet er niet uit en vliegt razendsnel voorbij. Ook als ik het vertraagd afspeel ziet het er niet uit. Dan maar geen filmpje vandaag. Morgen zal wel weer lukken. Dan gaat het langzamer en kan ik de natuur en de techniek bij houden.

Verschillenden van jullie reageren dat je natuurlijk blijft.  Jullie ontroeren mij...😘

1. Sanneke:
    11 oktober 2022
    Ik vind je enorm stoer met je beurse billen!
  2. Mirjam:
    11 oktober 2022
    Leuk om je weer te zien reizen.
  3. Marga:
    11 oktober 2022
    Beurse billen of niet, ik wens je morgen een mooie eerste dag van thuiskomen. Enne: ‘ hoe stiller het wordt, hoe meer je kunt horen!’
  4. Henk:
    11 oktober 2022
    Dag Willem dank dat ik je weer mag volgen. Ik wens je buen camino geniet er van. Ik heb dit ook gedaan vanuit Porto en met de bus op de camino norte. Prachtig.
  5. Caroline:
    11 oktober 2022
    Ik heb net je twee verhalen gelezen. Leuk dat ik je zo weer kan volgen. Heel veel succes en ik kijk uit naar de verhalen die komen gaan!
  6. Willemien:
    11 oktober 2022
    Dag Willem. Blij verrast zag ik je mail. Heerlijk om de verhalen weer te lezen. Zo laat je ons de camino ook een beetje meebeleven.
  7. Margo Crombach:
    11 oktober 2022
    Dag Willem, als het goed is ben je bijna uit de bus. Hoop dat je wel lekker kunt liggen vannacht. En fijne wandeling morgen , Margo
  8. Frans en Marianne:
    11 oktober 2022
    Wat fijn om zo mee te mogen reizen!
  9. Clemens Crombach:
    11 oktober 2022
    Misschien kun je vannacht lekker slapen na zo'n vermoeiende busreis, Willem. Wel je beurse billen insmeren en dan in bed op je zij gaan liggen zodat de billen weldra herstellen. Morgen een inspirerende eerste wandeldag toegewenst.
    Groet, Clemens
  10. Frans en Tilly:
    11 oktober 2022
    Fantastisch dat je weer op pad bent en fijn dat we weer een beetje mee mogen reizen.