Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
Video’s:

Over mij

Willem, gelukkig met Leonie. Vader van drie lieve dochters Sanneke, Merel en Ingrid. En sinds 2018 van Richard. Sanneke kwam hem tegen op haar Camino. Daarna werden wij  opa en oma van Sophie en Maeve.
Op een scharniermoment van mijn leven, na 46 jaar werken, bezig om mijn pad naar AOW en pensioen te veroveren, wilde ik de Camino graag lopen. Begin april 2019 ben ik vertrokken naar Lourdes. Begin mei met twee stents vanuit Pamplona teruggekomen. Toen stopte deze eerste poging.

Over mijn reis

Na Pamplona ging het dus mis, tien dagen ziekenhuis en twee stents verder was ik begin mei weer thuis. Die zomer heb ik goed gebruikt, inmiddels aardig gewend en verknocht aan mijn eigen vrije tijd, wandel ik elke dag. Goed gerevalideerd, niet bang om mijn hart aan te spreken en lekker genietend van mijn pensioen, plan ik 16 maart 2020 om de Camino weer op te pakken in Mañeru. Nog 760 km te gaan. Op de dag van vertrek gaat Spanje lockdown vanwege Corona. Alle pelgrims worden gevraagd hun reis te onderbreken en naar huis te gaan. Mijn vlucht wordt omgeboekt naar 7 september. we zien dan wel weer verder.

Ook dan is het niet veilig. Vaccinaties lijken er aan te komen. Ik wacht tot het voorjaar 2021. Nog niet veilig maar 7 september lukt het wel. Vanuit St. Jean Pied de Port in Frankrijk. Dan maar de hele Franse Route dus.

Dit stond in mijn eerste blog:
Ik heb met zoveel plezier gewerkt. Eerst als onderwijzer en leerkracht. Daarna als pastoraal werker, geestelijk verzorger en diaken. En nu wil ik dat alles graag van me aflopen. Niet om te vergeten, daarvoor heb ik met teveel plezier gewerkt. Maar wel overdenken. Waarderen wat goed ging. Los laten waar ik me tekort gedaan heb gevoeld. Mijn hart openen voor mensen die ik te kort deed. Wat steentjes weg brengen voor lieve mensen die het moeilijk hebben. Dichter bij mijn toekomst geraken. Vermoeden wat er nog op mijn pad ligt na de Camino. Maar vooral wandelen, kijken, genieten, aarzelen, ontmoeten, vastleggen met film, foto en woord, muziek maken, zingen, verlangen naar wat thuis blijft... Ik heb er zo'n zin in.

Bezochte landen

Ik heb 32 landen (13%) bezocht:

Algerije, Frankrijk, Griekenland, Guernsey, Hongarije, Ierland, Isle of Man, Italië, Jersey, Kameroen, Kenia, Luxemburg, Mali, Malta, Marokko, Monaco, Nederland, Niger, Nigeria, Oostenrijk, Portugal, Saoedi-Arabië, Spanje, Tanzania, Tsjaad, Tunesië, Vaticaanstad, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Westelijke Sahara, Zuid-Afrika, Zwitserland.